Den eviga fönsterfrågan...

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Martinilomma
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 sep 2009 09:11

Den eviga fönsterfrågan...

Inlägg av Martinilomma »

Har precis köpt en ny IF som (surprise, surprise...) har läckande fönster. Fönstren är aluminiumfönster (misstänker att de är av den danska, lite större, sorten).

Att köpa nya från Ertec är helt uteslutet, det går på 8000 danska kronor, dvs mer än båten.

Det känns lite fel att sätta in "normala" gummiinfattade ventiler, men jag undrar om någon har erfarenhet av den typen av gummilist där själva rutan är större än hålet? Har sett att Marek har en sådan lösning på sin båt, men skulle gärn veta lite mer. Är det t.ex möjligt att använda härdat glas tillsammans med gummilist av det här slaget, eller är man hänvisad till något plastmaterial?

Kanske är det möjligt att skicka de gamla alu-fönstren på renovering? Någon som i så fall vet någon som kan fixa sådant?

Tacksam för alla svar och kommentarer!

MVH Martin
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Den eviga fönsterfrågan...

Inlägg av maja »

Som jag har förstått använder man alltid samma glas till båtfönster, oberoende om det är aluminiumlister eller inte. Jag tror det är en form av akrylglas. Det finns säkert en anledning. Här råder jag dig att fråga en glasmästare som håller på med sådant.

Själv fick jag rubbet fixat för fyratusen, vilket är hälften av Errtecs pris för endast materialet. Här bedomer jag att materialkostnaden för gummilister och fönster torde vara knappt hälften av det jag betalade inklusive allt arbete.

Det som skilde från originalfönstren var att glaset blev 4 mm tjockt i stället för 3 och att rutan var större än hålet och listen anpassad därefter. Så numera har jag fönster som absolut inte går att trampa in. För rent teoretiskt går detta även med alulister, eftersom rutan även här är mindre än hålet.

Gummilisten för det utanpåliggande glaset är något krafigare än den som suttit där från början. Därmed blir den styvare och något svårare at böja. Det tar av den anledningen litet tid innan den "sätter" sig, och trots det blir den inte helt tät från själva början. Men efter några omångar med tunnflytande tätningsmedel typ Lefants spricktätare (mitt heter "Cracksealer") är alla fönster numera helt täta.

Det enda problem jag upplever är att man ibland trampar(viker) ur (den vita) spännlisten när man står och rullar storseglet, framför allt om man har gympadojor eller seglarskor med grovt räfflad sula. Men det är enkelt att trycka tillbaka med skaftet av en tesked. Dessutom verkar problemet försvinna med tiden, eftersom gummilisterna blir styvare med tiden och håller kvar spännlisten bättre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar