Skott och inredning

Båtens strukturella skal: skrov, roder och däck samt mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Jim
Has liked: 3 times
Been liked: 5 times
Kontakt:

Skott och inredning

Inlägg av Jim » tor 13 dec 2018 17:47

Jag misstänker att den strukturella styrkan i IF:en kommer från de stringens som finns lite här och där i båten samt huvudskottet i framkant på garderoben. Mycket av resterande inredning sitter endast fast med klen mässingsskruv och bör ju inte tillföra så mycket skrovstabilitet.
Rent bortsett från att man inte kan kappsegla båten enligt klassreglerna så undrar jag om det ör möjligt att plocka ut all inredning och fortfarande kunna segla med båten?

Anledningen är givetvis att det skulle underlätta renoveringen samtidigt som vi kan använda båten som dagseglare. Efterhand som inredning mm renoverats så skruvas allt tillbaka.

Några funderingar på vad man inte bör plocka bort om man fortsatt skall kunna segla båten?

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Has liked: 11 times
Been liked: 7 times
Kontakt:

Re: Skott och inredning

Inlägg av Johan SWE-1870 » tor 13 dec 2018 21:52

Jag tror du har rätt i att de inplastade förstärkningarna räcker för att styva upp båten. Den löstagbara träinredningen är så lätt att ta loss att den knappast tillför något särskilt vad gäller hållfastheten.

Men tänk på att båten blir svår att hantera utan inredning. Att ta sig ner utan fotsteg eller kojer är ett spektakel redan när båten står still på land. Att göra det i en seglande båt blir nog värre. Och att röra sig nere i en helt tom seglande båt för att byta kläder, hämta mat eller använda hinken blir nog ett äventyr som slutar med blåmärken lite varstans.

De tre träskivorna som bildar sittbrunnsskottet kan vara svåra att få loss utan att först ta bort listerna som håller ruffluckan. Det betyder att det blir svårt att stänga och låsa båten medan renoveriingen håller på. Fast det borde nog gå att skruva tillbaka listerna provisoriskt, alltså utan tätningsmedel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Jim
Has liked: 3 times
Been liked: 5 times
Kontakt:

Inlägg av Jim » sön 16 dec 2018 15:12

Jo det kommer nog inte att bli så lätt att röra sig i båten utan all inredning. Samtidigt som man gärna vill segla båten så är ju också sommaren den tiden på året då man har bra temperaturer för att plasta och limma med epoxi.
Egentligen är det som jag vill komma åt klädseln i taket men den sitter i kläm av garderobsidan och lite annat smått. Plockar man bort garderoben så misstänker jag att salongskojerna inte blir speciellt stabila.
Alternativt skulle man ju kunna skruva tillbaka dem när man väl fått ner takskivorna.
Vi får se hur jag gör när våren kommer.

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Has liked: 11 times
Been liked: 7 times
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » sön 16 dec 2018 16:24

Det stämmer att salongskojerna tappar sitt fäste om garderobsskotten tas ned. Det är nog till och med så att det är svårt att få bort garderobsskotten utan att först ta bort salongskojerna. Enligt varvets monteringsanvisning börjar hela inredningsbygget med att garderoberna sätts på plats och sedan bygger man resten därifrån.

De olika delarna håller fast varandra, så det är svårt att inte plocka ut alltsammans.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar