Spricka i kölsvinet

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

apete
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2018 21:16

Spricka i kölsvinet

Inlägg av apete »

Hej, Tittar på IF att köpa. En som jag tittade på häromdagen hade en spricka i plasten i kölsvinet. Undrar hur det kan ha blivit en spricka där. Är det något jag borde oroa mig för? (Se bifogad fil.) /Anders
Bilagor
IMG_1946.jpg
IMG_1946.jpg (4.66 KiB) Visad 9653 gånger
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Spricka i kölsvinet

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag hade samma och seglade med det några år, tills jag renoverade bottenstockarna (2st). Jag har skrivit i Medvindtidningen nr 2 år 2015 och du kan läsa om det på s 15. Det tog kanske 15 timmar att få loss dem och plasta nytt samt måla. Inga sprickor sedan dess.

http://www.ifboat.se/medvind

Det finns ingen dålig vind för en IF-båt! Med vänlig hälsning Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
apete
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2018 21:16

Re: Spricka i kölsvinet

Inlägg av apete »

Tack för svar,

Kan jag tolka det som att skada inte är ett problem och ev. inte behöver lagas? (Om sprickan inte växer...)

Jag undrar mest över varför sprickan finns.

På den aktuella båten finns även en skada på rodret - som om någon bitit av en tugga.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Spricka i kölsvinet

Inlägg av johan swe-1870 »

Vilken del av rodret är det som är skadad?

Min båt hade också en liten spricka vid bottenstockarna. Den var mindre än vad din bild visar. Jag plastade fast några lager ovanpå då jag renoverade min båt häromåret. Är det en större spricka får man nog ta bort bottenstock och göra om mer än vad jag gjorde.

Skrovet rör sig vid segling och till slut kan det spricka upp där, tror jag. Stor spricka ska det inte vara. Man kan också tänka sig att båten har blivit överbelastad genom en hård grundstötning, dålig vinterpallning eller som resultat av ett klumpigt lyft med kran.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Re: Spricka i kölsvinet

Inlägg av JoakimAxelsson »

På min var distansmaterialet mycket blött och mjukt i ”bottenstockarna”. Jag skar bort allt på samma sätt som Martin och plastade nya. Enkel operation.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Spricka i kölsvinet

Inlägg av IF 2719 »

Apete, kolla sprickan när du kryssar i 8 m/s, den blir större. Fredrik Wigelius tipsade mig om att kolla i hård vind o sen plastade jag. Jag kanske överdrev tidsåtgången i mitt förra inlägg. Det tar nog kanske max 15 timmar om du räknar in allt dvs planering, inköp av distansmaterial mm, hacka loss de gamla med stämjärn och hammare, slipa med raspskiva o rondell och sen forma distansmaterialet och plasta fast med 6 lager plast. Slutligen 2 lager färg.

Nu finns inga sprickor alls efter renovering och då har vi seglat i 4 år med dessa (ibland i hård vind, senast över Mysingen i 12-14 m/s). Däremot är det nog ingen risk att båten skulle gå sönder om du inte fixar sprickorna, skrovet är starkt ändå. Men varför inte göra allt grundligt när man har möjligheten?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar