Kompensationsvikt

Båtens strukturella skal: skrov, roder och däck samt mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

ingemar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has liked: 1 time

Kompensationsvikt

Inlägg av ingemar » tis 26 jun 2018 09:45

Min båt har aldrig haft någon motorbrunn, och enligt klassreglerna (D.13.1 (b)) skall en "permanent monterad kompensationsvikt" på minst 3,75 kg monteras där motorbrunnen annars varit. Min tanke är att bara skruva fast något lagom tungt som inte blir för mycket i vägen i plywoodskivan inför klassseglingar, och montera bort den efteråt, men innan jag gör det vore det intressant att höra vad det redan finns för fiffiga lösningar på problemet. Hur har ni med kompensationsvikt gjort?
S-926

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2112
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av maja » tis 26 jun 2018 18:18

Fixa till en knapp halvliter av en rostfri plåt, som du skruvar fast till durken där motorbrunnen ska sitta. Jag tror knappast att en sådan plåt kommer i vägen för något.... Måtten kan t.ex. vara 0.31 x 0.31 x 0.005 m (om jag räknat rätt).

Om du väljer bly behöver plåten bara vara 0.35 liter i volym.

Du ska ha denna plåt monterad vid alla kappseglingar, även om du kappseglar i SRS.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

IF1426
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 01 apr 2007 15:18

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av IF1426 » tis 26 jun 2018 20:00

Jag har tidigare sågat bort kragen till motorbrunnen, jämns med skivan i akterstuven. När nu frågan kom upp blev jag nyfiken på hur mycket väger den bortsågade kragen kpl. med plåt, teakbit och vantskruv, när jag väger detta blir då vikten, avrundat till, 1,9 kg, vilket är en viss skillnad till den uppskattade kompensationsvikten som är 3,75kg. När båten kappseglas skall den då behöva kompenseras med mer vikt än den borttagna kragen, plus att en förstärkning behövt göras kring sågytan och vid bottenskivan, vilket ger en viss tillkommande vikt, som gör differansen större.

L-Å Andersson

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1390
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 1 time
Been liked: 2 times
Kontakt:

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av Johan SWE-1870 » tis 26 jun 2018 20:23

3.75 kg kanske motsvarar hela motorbrunnen, alltså även biten mellan durk och botten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2112
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av maja » ons 27 jun 2018 06:56

IF1426 skrev:
tis 26 jun 2018 20:00
När båten kappseglas skall den då behöva kompenseras med mer vikt än den borttagna kragen, plus att en förstärkning behövt göras kring sågytan och vid bottenskivan, vilket ger en viss tillkommande vikt, som gör differansen större.
L-Å Andersson
Man ska ha en kompensationsvikt på 3,75 kg även om bara kragen är borttagen.
Det finns inget utrymme på "varianter" på detta.

Vikten ska vara permanent monterad och synlig och därmed tillgänglig för eventuell kontroll. Mätmannen ska kunna uppskatta/mäta att storlek och vikt är rätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

ingemar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has liked: 1 time

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av ingemar » fre 13 jul 2018 13:35

Jag tänker att jag kan följa upp med hur det blev, kanske det finns någon intresserad där ute.

Genom en bekant fick jag fri tillgång till begagnade blysänken avsedda för att trä rep genom. Då de inte har en speciellt bra form smälte jag ner sänkena och göt en solid vikt m.h.a. en aluminiumform för matlagning. Resultatet blev som nedan.
vikt.jpg
vikt.jpg (123.84 KiB) Visad 867 gånger
Jag tänker inte gå in på säkerhet kring att gjuta bly, men man ska vara lite försiktig när man väl gör det. Då bly inte är vidare trevligt att handskas med valde jag att måla vikten med en gummifärg, mest för att försegla allt och inte få någon blyoxid på händerna när jag monterar/demonterar vikten vid kappsegling.

Monterad där motorbrunnen hade suttit blev det inte en speciellt stor mojäng ändå:
20180712_183958.jpg
20180712_183958.jpg (195.56 KiB) Visad 867 gånger
S-926

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1390
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 1 time
Been liked: 2 times
Kontakt:

Re: Kompensationsvikt

Inlägg av Johan SWE-1870 » sön 15 jul 2018 20:07

Snyggt!

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar