Läckage däck

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Olof Norrman
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jun 2017 13:36

Läckage däck

Inlägg av Olof Norrman »

Hej

Min båt läcker in vid regn och hård segling på barbordsidan, det kommer in cirka ,5-1 dl vid mycket regn. jag har hittat ett par sprickor som går längs med däck vid vantfästet. de är ungefär 1 meter långa och kanske 0,5-1 mm breda. jag har försökt fixa det provisoriskt med sånt där mirakelmedel med en sjöman på (kommer inte ihåg namnet). det har hjälp något så jag tror att läckan kommer därifrån men känner att jag behöver fixa det ordentligt.

är det detta något som ni känner igen? hur bör jag bäst gå tillväga, slipa ned och spackla med gelcoat? sprickorna är inte så mycket i halkskyddet utan längre ut.

Har ingen erfarenhet av liknande arbete tidigare så uppskattar alla tips och råd! kan skicka bilderom det önskas med.

tack på förhand

//Olof
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckage däck

Inlägg av maja »

Läckage brukar oftast uppträda vid otäta fönsterlister och genomgående skruvar till däcksbeslagen (skotskenor, mantågsfötter etc.). Även vid plåtskruvar kan läckage förekomma, men då bara om skruven är så lång så att den går igenom däcket. Också skarven mellan skrov och däck (som är av silikongummi eller sikaflex) kan vara otät.

Att däcket skulle vara otätt mitt på ytan som du beskriver har jag inte hört eller läst om innan. I så fall borde du märka att det kommer vatten in i förvaringsfacken under sidodäcket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Olof Norrman
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jun 2017 13:36

Re: Läckage däck

Inlägg av Olof Norrman »

Tack för svar

ja, jag har läst att det kan vara både fönster och däcksbeslag. kan ju så klart komma därifrån. som som gör att jag tror att det kommer från sprickorna är att jag har hällt i "mirakelfix" där i och läckaget har minskat. missade att skriva men vatten hamnar i barbords stuvlucka. det kommer ut under hyllorna, där har jag inte stött på något vatten, och sen längs med bordet ner i stuvfacket. så det utesluter att det är sprickorna då tror du?

skarven är bytt, det gjordes i vintras då problemet upptäcktes.

finns det någon bra metod för att ta reda på vad det är som läcker eller är det bara att byta en sak i taget tills man hittar problemet? :|
Skriv svar