Hempels epoxi gentemot Lefants?

Båtens strukturella skal: skrov, roder och däck samt mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 26 aug 2006 20:24

Inlägg av Cthulu SWE-1043 » ons 14 mar 2007 23:12

Peter SWE-1474 skrev:Man kan läsa på massor av båtforum att man SKALL använda
lamineringsepoxy nuförtiden. Men hur många av dessa råd baseras på egna faktiska kunskaper/forskning/tester mm
Ptja, hur det verkligen ligger till är svårt att sia om som vanlig dödlig. När jag själv väljer nu så går jag lite på det här med avdunstningen av lösningsmedlet och då dess påverkan på skiktet som blir kvar eller om det då blir mer homogent utan lösningsmedel. Jag satsar på det sistnämnda. (Om inte annat kan man ju satsa på att utvecklingen går framåt och det är därför det är nya rön ;) ).

Vad gäller appliceringen tror jag inte det gör så stor skillnad i valet. Står båten utomhus (som min gör) lär jag ändå få vänta till jag får skapliga temperaturer oavsett epoxisort.

Sen kan man ju fundera lite över det här med lite fuktigt laminat och man stänger in det, borde det inte kunna krypa ut på insidan där man ju bara har fin gelcoat?

Har man sen inte nog med dessa bryderier kan man ju alltid fundera över den otroliga nödvändigheten att över huvud taget hålla på och lägga epoxispärr om man använder båten på traditionellt vis med långa vintrar uppe på torra land...

Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 27 aug 2006 10:17

Inlägg av Sälö Knapp » tor 15 mar 2007 22:20

Cthulu SWE-1043 skrev:..... (Om inte annat kan man ju satsa på att utvecklingen går framåt och det är därför det är nya rön ;) ).
...
Ungefär som nya förbättrade VIA.... Måste varit rysligt dåligt tvättmedel för 20 år sedan :D

Förresten, tycker inte vi som IF-båts ägare att det var bättre förr .... eller nåt?


En fråga till er som behandlat era båtar med lamineringsepoxy. Har ni mätt fukten precis efter upptagning nån gång?

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2092
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56

Ämnet är delat

Inlägg av maja » lör 17 mar 2007 12:48

Diskussionen spårade ur, från att handla om Epoxy till att handla om båtar förr och båtars långskeppsform. Därför har jag delat ämnet. Resten av tråden återfinns under ny rubrik.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 237
Blev medlem: tis 16 sep 2008 20:01
Ort: Rönninge

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 » fre 20 okt 2017 09:24

Hej! Jag planerar använda NM Böldspärr på botten. Båten ligger mestadels i Mälaren och all biocidfärg kommer förbjudas. När man läser produktbladet för NM Böldspärr så är det flera faktorer att ta hänsyn till tex, att laminatet måste vara helt uttorkat (där man mätt uttorkningsprocessen) och spolat med vatten x flera för att få bort fukthållande ämnen från laminatet, att det inte finns något damm, dagg eller utfällningar vid applicering av lagren, 2-3st. Det ställs rätt stora krav på noggrannhet och bäst är att vara inomhus (lokal är svår att hitta och nog också dyr att hyra), alternativt får väl båten stå på land en säsong, men då finns ändå risk för damm och dålig vidhäftning.

Jag har tittat på rätt många epoxybehandlade IF-båtar och noterat en äggskalseffekt, där man ser att epoxyn släppt. Jag antar att det beror på att någon av strulfaktorerna spelar in (damm, fukt, utfällning, potlife) och har givit dålig vidhäftning. Jag epoxybehandlade ett roder inomhus med NM Böldspärr och den blev stenhård efteråt. Söker nu en inomhuslokal nästa vinter 2018-19 och är tacksam för tips. Alternativt får jag göra det utomhus i mitt båthus 2020 och låta båten stå på land hela säsongen. Sen om den står utomhus så ska jag leta rätt på dammuppsamlare som kan optimera luften och applicera epoxyn i juli/augusti då temperaturen är jämn.

Här är några bilder från 2 IF-båtar som nyligen blästrats i Sätra. Om man ska spackla först eller lägga primer först, spackla sen och avsluta med epoxy har jag inte kollat upp helt än, men ska ta reda på det. Epotex är nog det märket jag tror mest på, men de har också krångligast arbetsbeskrivning med många krav som ska uppfyllas. Alla genomföringar inklusive infästningarna till rodret kommer jag ta bort före epoxybehandling och sätta dit igen efteråt.
IMG_1405.JPG
IMG_1405.JPG (62.37 KiB) Visad 1862 gånger
IMG_1403.JPG
IMG_1403.JPG (59.62 KiB) Visad 1862 gånger
IMG_1404.JPG
IMG_1404.JPG (67.33 KiB) Visad 1862 gånger
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2018: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, Gäddisregattan & Höstrasta.

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1336
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Johan SWE-1870 » fre 20 okt 2017 19:56

Intressanta bilder! Det ser onekligen lite gropigt ut. Jag kan inte minnas att min botten var sådan då jag skrapade och slipade den för nästan 20 år sedan. Vad jag kan komma ihåg var den ganska slät. Tyvärr har jag inga bilder från det arbetet.

Vad menar du med äggskalseffekt?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Margulies
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 21 sep 2016 05:33

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Margulies » lör 21 okt 2017 08:41

Själv valde jag föregående vårrustning att renslipa botten för att sedan använda Hempels serie som ingår i den helt biocidfria Silic One-serien. Även om det blev väldigt stressigt pga den kalla våren (svårt att hitta tillräckligt många dagar med bättre temperatur) blev jag med en dag till godo med allt, även om jag då hoppade över ett av fem lager epoxigrundfärg.
Innan jag till slut bestämde mig för att våga byta till ett system som inte många hade referenser till och trots många skeptiker till silicon, eftersom det troligen blir svårare att övergå till andra, mer konventionella system efteråt, är mina erfarenheter mer positiva än jag vågat hoppas.
Ytan blev lite apelsinskalsaktig, helt enligt Hempels instruktioner. Det var enkelt att applicera färgen (valde blå kulör till första lagret och svart till andra och sista för att enkelt se var jag skulle måla) och resultatet blev en blank yta som kändes klart annorlunda än tidigare färger.
Så fort det kommer vatten på bildas en nästan gel-aktigt yta som är MYCKET hal (att ha i åtanke vid lyft - var noga med straffningen). En biocidfri färg förhindrar inte snäckor och beväxning genom att släppa ifrån sig gift men genom att ytan är så hal blir det enkelt att exempelvis med en Scrubbis eller genom att dyka och rengöra med trasa eller svamp få bort allt som inte ska vara där.
Själv valde jag att detta första år testa hur förgen skulle klara sig av sig själv, utan tvättning. När jag tog upp i september hade jag noll snäckor! Den mycket sparsamma beväxning som fanns (ett tunt lager) ströks enkelt bort enbart genom att föra fingret över ytan. Bättre än förväntat!
Helt klart var det flera båtägare med traditionella färger som också de hade rena bottnar, om än inte alla, men det viktiga tycker jag är att min botten klarade sig så bra UTAN giftfärg och att det dessutom är så enkelt att hålla den helt ren, speciellt för kappseglingsintresserade.
Om intresse finns har jag fotat stora delar av jobbet att få till botten och även när den togs upp. Jag kan lägga upp dem hör med kommentarer, men hinner inte denna gång.
Från en mer än nöjd IF-seglare med ett - numera - giftfritt samvete.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Rödluvan 1093

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 237
Blev medlem: tis 16 sep 2008 20:01
Ort: Rönninge

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 » sön 22 okt 2017 09:46

Johan SWE-1870 skrev:
fre 20 okt 2017 19:56
Intressanta bilder! Det ser onekligen lite gropigt ut. Jag kan inte minnas att min botten var sådan då jag skrapade och slipade den för nästan 20 år sedan. Vad jag kan komma ihåg var den ganska slät. Tyvärr har jag inga bilder från det arbetet.

Vad menar du med äggskalseffekt?
Hej bilderna är från sandblästrade båtar. Kratrarna kan bero på att det helt enkelt blir så när man blästrar men beror nog på svagheter just vid kratern som tex dålig gelcoat eller hålighet av något slag under. Med äggskalseffekt menar jag att epoxyn släpper ungefär som när man skalar ett ägg, och jag är rätt säker på att det beror på dålig vidhäftning. Jag har sett det på flera båtar och det är endast mindre områden, ffa vid vattenlinjen. Man skulle kunna stoppa in en knivspets under epoxykanten och bända bort en liten flaga där den börjat släppa. Inte kul för då får man göra om vid den punkten och när man efterslipar så tunnas ju epoxylagren runt omkring av.

Vid epoxybehandling gäller att få båten helt torr och sen perfekt vidhäftning vid första lagret. NM epoxy rekommenderar att man först använder NM lamnineringsepoxy eftersom den har bättre vidhäftningsförmåga än NM Böldspärr. Jag har också förstått att lösningsmedelsepoxy typ Light primer har god vidhäftningsförmåga. Jag tror ändå att NM produkter håller bättre på lång sikt. Ett alternativ är ju förstås att lägga 6-7 lager Light primer men jag vet att Leif J i Södertälje haft hiskeliga beväxningsproblem på sin IF i Mälaren och att det var tvunget att slipa loss beläggningen. Jag vill helst ha enbart epxoy på botten men man kan ju också lägga på VC 17 eco som ger en blank yta som är lätt att tvätta av.

Jag är inte redo att lägga silicon på botten än. Jag väntar några år med det. Vi får väl se hur silicon funkar efter 3 år på botten. Det är ju betydlig läggare att lägga på ett tunnt lager VC 17 eco med bibehållen bottenfinish än silicon, tror jag. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2018: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, Gäddisregattan & Höstrasta.

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 237
Blev medlem: tis 16 sep 2008 20:01
Ort: Rönninge

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 » sön 01 apr 2018 18:07

En grej till om epoxy o förberedelser för att lägga epoxy. Det gäller att få bra underlag. Jag håller på att fixa rodret, som fått blåsor på hösten o jag skrapat bort och spacklat o sen nya blåsor nästa höst. Nu har jag slipat rent rodret med 40-papper och noterat att polyestern är väldigt spröd på sina ställen. Den sitter, men spricker upp o lossnar lätt när jag går lös med ett stämjärn. Jag har iaf fått loss det mesta lösa. Rodret har stått i rumstemperatur i 3 månader (jag tvättade 3 ggr med vatten före). Nu väger det 25 kg utan beslag och utan epoxy, så vikten lär väl öka några kilo till före jag är klar.

Det fanns en skada mitt på rodret där glasfibern var porös, så jag hackade bort det. Fyllningen ser ut som någon porös korkmatta. De vita partierna på rodret är glasfiber och de brunaktiga polyesterskikt. Sen finns några små områden med gul gelcoat och något ställe med gammal epoxylagning också.

Nästa steg blir att lägga ett lager Lamineringsepoxy 275 från NM. Efter det NM lättspackel och slipning. Därefter tar jag det till båten o ser att allt blir bra och slutligen så lägger jag 3 lager NM Böldspärr. IF-seglare i Stockholm som handlar från Gunnar Svärd i Skogås får IF-rabatt:)
IMG_1753.JPG
IMG_1753.JPG (122.65 KiB) Visad 1166 gånger
IMG_1748.JPG
IMG_1748.JPG (107.71 KiB) Visad 1166 gånger
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2018: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, Gäddisregattan & Höstrasta.

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1336
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Johan SWE-1870 » fre 27 apr 2018 22:17

Oj, vad det ser ut :shock: Man undrar ju onekligen hur rodren har blivit tillverkade.

Jag har nog haft tur som inte har behövt göra något speciellt med mitt roder.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 237
Blev medlem: tis 16 sep 2008 20:01
Ort: Rönninge

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 » lör 28 apr 2018 10:27

Hej igen! Det känns lite jobbigt att ta fram stämjärn och hammare o gå loss på rodret, men nu börjar det arta sig. Först NM laminering, sen NM lättspackel och nu NM Böldspärr. Jag kommer inte behöva göra något mer på många år:)
Roder.jpg
Roder.jpg (62.61 KiB) Visad 784 gånger
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2018: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, Gäddisregattan & Höstrasta.

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1336
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Johan SWE-1870 » lör 28 apr 2018 16:13

Bra jobbat! Det ser riktigt bra ut!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster