Sprucket roder och plåtar

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Calle Althoff
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2017 21:49

Sprucket roder och plåtar

Inlägg av Calle Althoff »

Hej, har en IF årsmodell 1971 sedan drygt tio år.
Längre än så har rodret varit förstärkt med två extra plåtar under rorkultsplåtarna (med 8 st gmg skruv+mutter) utanpå översta gångjärnsbeslaget, och en liten spricka har synts i kanten däremellan. Rodret har uppenbarligen sitt klenaste tvärsnitt där.

Det har alltid funkat men inte känts helt bra, så i år tänkte jag byta extraplåtarna mot längre sådana, och helst svetsa ihop dem med de ordinarie. Dessa är väl dock syrafasta, men vet någon närmare vad kvaliteten heter? Man vill ju inte svetsa ihop olika stål p g a risk för rost. Erfarenheter?

Sedan finns även en längsgående spricka i rodret längre ner under vattenlinjen, som det kom lite vatten ur. Tänkte plasta ihop denna med epoxi för att inte få in vatten. Vad är riskerna med att få in vatten, om detta ändå inte blir tätt? Böldpest inifrån? Att rodret fryser sönder?
(Har f ö nu borrat hål i rodrets nederkant för att se om man kommer in i något hålrum, men det gör man inte. Så det plastas nog igen.)

Tacksam för råd av er som haft samma problem.
Calle IF 1015
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sprucket roder och plåtar

Inlägg av johan swe-1870 »

Kanske har din båt blivit påseglad bakifrån i en länsrundning för många år sedan. Det är inte ovanligt att det sker. Det slutar ofta med att rodret tar skada. Dåvarande ägaren har antagligen sedan förstärkt rodret med en extra plåt över sprickan.

Jag tog bort original roderplåtar och lät en mekanisk verkstad göra hela nya långa plåtar istället:

Bild

På det sättet slipper du svetsproblemet med olika stålkvalitet. Jag tror dock jag har sett båtar som har förlängt roderplåtarna genom att svetsa på en bit till, så det går nog att göra.

Mina plåtar är av okänd rostfri kvalitet och har klarat sig fint i 20 års tid.

Jag bytte till långa roderplåtar innnan jag fått spricka i rodret. Anledningen var att jag seglade på en annan båt (innan start :shock: ) så att dess roder skadades. Då lärde jag mig hur skört roderhuvudet är och bestämde mig för att förstärka mitt innan skadan sker.

Din spricka längre ner är lite mer märklig. Jag skulle nog slipa loss lite kring den och plasta igen den med epoxy, precis som du själv funderar på.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprucket roder och plåtar

Inlägg av maja »

Den ursprungliga typen av roder med ingjutna tappar har även håligheter. Fram till mitten av 1972 menar jag att sådana roder levererades till IF-båtarna.

Med tiden börjar på sådana roder vatten läcka in genom diverse sprickor kring tapparna och även andra sprickor. Rodret blir då delvis fyllt med vatten när båten ligger i sjön.

När båten lyfts upp på hösten, rinner då en del vatten ut genom sprickorna. Men det är bra att ha ett hål borrat längst ner underifrån i den tjocka delen för att dränera rodret ordentligt. Detta hål kan vara kvar även när båten ligger i sjön, eftersom det ändå kommer in vatten via andra ställen.

Läs även trådarna:
viewtopic.php?f=17&t=1494&p=7357&hilit=roder#p7357
och
viewtopic.php?f=17&t=1271&p=6329&hilit= ... oder#p6329 .
Det kan finnas ytterligare trådar på forumet om detta ämne. Sök i sökrutan längst upp till höger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Calle Althoff
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2017 21:49

Re: Sprucket roder och plåtar

Inlägg av Calle Althoff »

Mitt roder har skruvmonterade beslag i brons, d v s sådana här försänkta skruvhylsor med en gängstång i mitten (också av brons).

I brottytan vid övre beslaget består rodret av vad jag bedömer som ett yttre skal av glasfiberplast (eventuellt är det också ett glasfiberskikt i mitten.), innanför det ett grus- eller betongliknande (fast lätt) gråvitt fyllnadsmaterial. Ifall det nu inte finns hålrum tänker jag att vatten ändå kan tränga in i detta material, och ev frysa (?).

Jag avser nu plasta ihop rodret vid övre beslaget för form och täthet, men låta nya stålbeslag utanpå ta hela kraftöverföringen. (Motsvarande Johan Winbergs bilder)

Sprickan längre ner, mellan nedersta och mellersta rodertappen kan uppfattas som en "gjutskarv" som gått upp. Ur denna rann vatten när jag ställde roderbladet med tjocka kanten neråt.
Calle IF 1015
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprucket roder och plåtar

Inlägg av maja »

Så du har alltså en nyare typ av roder med skruvade beslag.

Dessa roder är byggda av två ihopplastade glasfiberhalvor med något fyllnadsmaterial. Under årens lopp har det funnits olika varianter med t.ex. olika typer av fyllnadsmaterial. Det kan säkert finnas små luftfickor även i dessa roder. Skarven mellan halvorna kan säkert kunna ha spruckit och börjat läcka. Läs t.ex. viewtopic.php?t=1181

Om rodret inte är helt tätt, är det bra att man dränerar det som du gjort, detta för att minska risken för frostsprängning under vintern.

För måttskiss av förlängda roderplåtar, se Medvind Nr 1 1986, sid. 31: http://ifboat.se/medvind.
Om de befintliga plåtarna är av rostfritt eller syrafast stål, kan man förlänga dem genom att svetsa på rektangulära plattor av samma tjocklek och material. Det bästa är att även använda rostfritt material till roderplåtarnas pinnbultar och hylsmuttrar. Sådana finns att köpa hos välsorterade metallhandlare, t.ex. Siewerts Skruv i Stockholm.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar