Det fanns en spricka i laminatet, längst in i "vecket", på samma sätt som i din båt.Johan SWE-1870 skrev: Nu blir jag nyfiken: Varför lade du på extra laminat om du redan hade en riktig sammanfogning?
Läckage från förpikens botten.
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Läckage från förpikens botten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Läckage från förpikens botten.
Ja, kanske har du rätt. Det är väldigt svårt att se på mina dåliga bilder hur det är gjort. Det är också svårt att se hur det är i verkligheten.IF1426 skrev:Det man ser på den 3-dje bilden är att en kraftigare roving-väv framträder i området längs skarven, om den ligger omlott eller är en hel väv över skarven, är svårt att se. När du har rensat ur "vecket" utmed skarven, har det då inte framkommit den rovingväv enl. bild 3, på det sätt som jag uppfattar att det bör vara, och vad är ev. utrymme under rovingen utfyllt med.
För mig såg det mest ut som att rowingen enbart finns på skrovhalvornas sidor. I springan verkar det bara finnas en slät massa , som ser ut att ha hällts i uppifrån och jämnats till. När jag slipade på det kunde jag inte se någon glasfiber, utan upplevde det mest som om det var spackel. Men det kan vara fel; jag är ovan vid sådant här.
I vilket fall har jag en tydlig spricka med vattenläckage som måste åtgärdas.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Läckage från förpikens botten.
På min båt är "vecket" bar ifyllt i övre delen. Längre ner finns ingen fyllning.
Min f.d. spricka var i huvudsak i nedre delen.
Jag kan kolla nästa gång jag är i båten och ta en bild.
Min f.d. spricka var i huvudsak i nedre delen.
Jag kan kolla nästa gång jag är i båten och ta en bild.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Läckage från förpikens botten.
Om man får en spricka i laminatet som bilderna visar, beror det på att det varit någon rörelse i området, som orsakat sprickan. Då är det enda riktiga att slipa ur sprickan för att se hur djup den är. Då kan man sannolikt slipa igenom den överlappande rovingväven. Och efter att ytorna är renslipade bygga upp ett nytt stärkande laminat.
Jag vill med mitt tidigare inlägg, endast framföra min teori att skarven med största sannolikhet har förstärkts med den rovingväv som ritningen föreskriver, den 3dje bilden visar klart att rovingväven överlappar skarven, vilket då sannolikt är utfört på det sättet,utmed hela skarvlängden från för till akter.
Det kanske finns någon, från tiden på 70-talet när båtarna byggdes, som kan verifiera detta.
L-Å Andersson
Jag vill med mitt tidigare inlägg, endast framföra min teori att skarven med största sannolikhet har förstärkts med den rovingväv som ritningen föreskriver, den 3dje bilden visar klart att rovingväven överlappar skarven, vilket då sannolikt är utfört på det sättet,utmed hela skarvlängden från för till akter.
Det kanske finns någon, från tiden på 70-talet när båtarna byggdes, som kan verifiera detta.
L-Å Andersson
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Läckage från förpikens botten.
Det är nog inte troligt att min båt skulle hållt så här länge om inte det lagts väv över skarven, så det är helt rätt av er att ifrågasätta min observation om att det bara skulle vara spackel. Som sagt; jag vet inte säkert hur det är gjort i min båt, det bara verkar lite klent.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
- Ort: Stockholm
- Been thanked: 2 times
Re: Läckage från förpikens botten.
Citat: Det kanske finns någon, från tiden på 70-talet när båtarna byggdes, som kan verifiera detta.
Som jag har förstått det, så jobbade Göran Helmer på Marieholm med IF-bygge på den tiden så han borde veta om någon frågar. Om jag alltså inte fått det hela om bakfoten, vill säga.
/Janne
Som jag har förstått det, så jobbade Göran Helmer på Marieholm med IF-bygge på den tiden så han borde veta om någon frågar. Om jag alltså inte fått det hela om bakfoten, vill säga.
/Janne
Re: Läckage från förpikens botten.
Hej,
Mitt råd är att slipa mera, det kan du med fördel göra i vinter.
Det går nästan inte att slipa för mycket men är mycket vanligt att ta för lite.
Slipa mer nere i V:et och mindre ju längre ut du kommer, se nedan om bladfjädern.
Slipningen skall ta bort all topcote (det gråfärgade) där du skall laminera.
Låt allt torka ut först inna du laminerar.
Det tar sin tid innan allt vatten torkat ut.
Precis innan du laminerar skall du slipa en sista gång går bra att göra för hand.
Sedan tvätta flera ggr med aceton.
När du laminerar duger vanlig glasfiberväv, pulverbunden 450 g/ kvadratm.
Du skär första remsan 10 cm bred, nästa 15 , nästa 20 cm, nästa 25 cm bred sista 30 cm bred.
Ditt laminat blir då som en bladfjäder och mattorna fäster inte bara i varandra utan varje matta får "eget" grepp i det gamla laminatet.
Du laminera med vanlig polyester men vill du ha bästa fäste väljer du vinylester.
Det är ok att laminera 5 lager på en gång om du inte överdoserat härdare då blir det för varmt.
Väljer du att följa anvisningarna skall du egentligen laminera max 4 lager 450 i en omgång.
Det blir i så fall bättre att ta 3 lager först och 2 sedan.
Kör du två omgångar så gör det inom 30 timmar, går det längre måste du slipa igen annars får du inte full vidhäftning.
Mikael
Mitt råd är att slipa mera, det kan du med fördel göra i vinter.
Det går nästan inte att slipa för mycket men är mycket vanligt att ta för lite.
Slipa mer nere i V:et och mindre ju längre ut du kommer, se nedan om bladfjädern.
Slipningen skall ta bort all topcote (det gråfärgade) där du skall laminera.
Låt allt torka ut först inna du laminerar.
Det tar sin tid innan allt vatten torkat ut.
Precis innan du laminerar skall du slipa en sista gång går bra att göra för hand.
Sedan tvätta flera ggr med aceton.
När du laminerar duger vanlig glasfiberväv, pulverbunden 450 g/ kvadratm.
Du skär första remsan 10 cm bred, nästa 15 , nästa 20 cm, nästa 25 cm bred sista 30 cm bred.
Ditt laminat blir då som en bladfjäder och mattorna fäster inte bara i varandra utan varje matta får "eget" grepp i det gamla laminatet.
Du laminera med vanlig polyester men vill du ha bästa fäste väljer du vinylester.
Det är ok att laminera 5 lager på en gång om du inte överdoserat härdare då blir det för varmt.
Väljer du att följa anvisningarna skall du egentligen laminera max 4 lager 450 i en omgång.
Det blir i så fall bättre att ta 3 lager först och 2 sedan.
Kör du två omgångar så gör det inom 30 timmar, går det längre måste du slipa igen annars får du inte full vidhäftning.
Mikael
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Läckage från förpikens botten.
Lagningen är nu färdig. Det blev många lager med glasfiber och plast. Sedan har jag jämnat till det lite och slutligen lagt på ett lager topcoat. Nu ser båten nästan ny ut igen:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Läckage från förpikens botten.
När jag gjorde detta för många år sedan (kanske tio) varvade jag 2 lager 450 g matta och 2 lager 450 g rowing , direkt vått i vått. Jag tog sparsamt med härdare för att fördröja härdningsprocessen. Jag hoppade över topcoaten, utan målade istället något extra lager plast över alltihop. Det syns ju inte när man fått på durken... ... och något UV-ljus av betydelse når knappast dit ner...
För att hålla omgivningstemperaturen kring 20 grader i något dygn i april det året, använde jag en vanlig bilkupévärmare.
För att hålla omgivningstemperaturen kring 20 grader i något dygn i april det året, använde jag en vanlig bilkupévärmare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Re: Läckage från förpikens botten.
Ursäkta en kanske dum fråga, men jag har aldrig jobbat med plast.
Vilken typ av apparat slipar man bäst med i detta fallet? Vinkelslip?
Vilken typ av apparat slipar man bäst med i detta fallet? Vinkelslip?
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Läckage från förpikens botten.
Jag använde en vanlig roterande borrmaskin med kontinuerlig varvtalsreglering och med två olika sliptillsatser, en vanlig rondell, som är bra på att slipa plana ytor och några små sliptillsatser, med vilka man kommer ner ordentligt i "vecket". Men att kombinera med en vinkelslip kanske förenklar att komma åt på vissa ställen.
Innan man börjar med själva lamineringen är det bra att fylla ut det smalaste längs ner i "vecket" med glasfiberspackel. Då ökar man radien och minskar spänningskoncentrationerna och risken för nya sprickor.
Glöm inte ansiktsmasken !! Den är enormt viktig för din hälsa.
Men om det inte läcker in vatten eller om du inte ser någon spricka eller om sprickan är hårfin och bara verkar sitta i topcoaten, behöver du inte göra något inifrån för stunden.
Innan man börjar med själva lamineringen är det bra att fylla ut det smalaste längs ner i "vecket" med glasfiberspackel. Då ökar man radien och minskar spänningskoncentrationerna och risken för nya sprickor.
Glöm inte ansiktsmasken !! Den är enormt viktig för din hälsa.
Men om det inte läcker in vatten eller om du inte ser någon spricka eller om sprickan är hårfin och bara verkar sitta i topcoaten, behöver du inte göra något inifrån för stunden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
- Ort: Göteborg
Re: Läckage från förpikens botten.
Jag har ingen sådan spricka eller läcka där på min båt, vad jag vet.
Så min fråga var mer för att jag vill lära mig mer i allmänhet!
Så min fråga var mer för att jag vill lära mig mer i allmänhet!
Re: Läckage från förpikens botten.
Intressant att se bilden på den färdiga förstärkningen av skrovskarven, ser riktigt bra ut. Att demontera de förliga kojbottnarna, som du gjort, har naturligtvis underlättat att utföra åtgärden på ett effektivt sätt.
L-Å Andersson
L-Å Andersson
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Läckage från förpikens botten.
Ska man plasta samman skarven inifrån på det sättet tror jag inte det går att undvika att demontera inredningen. Det var faktiskt inte så svårt. Jag måste bara räkna ut hur alla delarna hänger samman, nu när jag ska sätta ihop dem igen.
Tyvärr räcker inte mina fotokunskaper för att visa hur det verkligen blev. Räcker det med att säga att det blev mycket bättre än innan?
Tyvärr räcker inte mina fotokunskaper för att visa hur det verkligen blev. Räcker det med att säga att det blev mycket bättre än innan?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Läckage från förpikens botten.
Hej,maja skrev: ↑05 apr 2016 23:22 När jag gjorde detta för många år sedan (kanske tio) varvade jag 2 lager 450 g matta och 2 lager 450 g rowing , direkt vått i vått. Jag tog sparsamt med härdare för att fördröja härdningsprocessen. Jag hoppade över topcoaten, utan målade istället något extra lager plast över alltihop. Det syns ju inte när man fått på durken... ... och något UV-ljus av betydelse når knappast dit ner...
För att hålla omgivningstemperaturen kring 20 grader i något dygn i april det året, använde jag en vanlig bilkupévärmare.
Jag har läst allt som är skrivet om detta problem men hittar bara info om "invändig lagning" , plastning från insidan. Men min fråga gäller hur har ni gjort på utsidan ? Plastat med laminat, endast plast-spackel ? i så fall räcker det ?
Min IF behöver få detta åtgärdat efter många års seglande.
Henrik