Sprekk under tetning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av IF 1085 »

Jag undrar var det är troligast att vatten tränger in om det fylls på hela tiden. Jag gjorde om min tätningsskarv i våras men lämnade en liten bit där däcket är som lägst vid vincharna. Där har jag bara eltejp. När det har regnat så fuktar det i skarven. Är det troligast att det är några skruvar vid skotskenorna som läcker igenom. Jag har inte tätat om dem med sikaflex än. Tänkte göra det men det kanske är någon som har andra funderingar om var vattnet kommer in?
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av IF1426 »

Ställer man en fråga (från IF1085), kan det vara trevligt att få ett svar på denna, som jag skall försöka ge min syn på. Den fukt du beskriver som framkommer i den öppna del som du lämnat för att upptäcka ev. läckage. När den åtgärdade delen av tät-fogen är helt tät, och om man då studerar ritning Nr1229B snitt A-A, kan man se att det är ett hålrum i relingslisten utmed hela skrovlängden, varför man kan misstänka flera orsaker. Förifrån ev.vid halkipar, övervantens ögle-bultar, röstjärn, ligger i nära anslutning till relingslistens hålrum, den långa skotskenan, som du misstänker, samt ev. pulpit och mantågsfötter som även är monterade i nära anslutning till relingslisten, vilket kan ge upphov till läckage, som kan tränga in i det öppna utrymmet.
Man kan i det här sammanhanget göra en försynt reflektion till Majas beskrivning, att åtgärda uppkomna sprickor i tät-fogen;

"att skölja ur de djupa sprickorna med vanligt sötvatten, gärna med litet tryck på vattnet. Därefter skulle jag noggrant torkat med värmepistol (inte alltför hett!!)"

Vilket sannolikt betyder att det trycks in vatten i den enl. ritningen beskrivna hålrummet i relingslisten, som då blir svårt att torka ur fullständigt.
Detta är antaganden som är svårt att verifiera, eftersom man skulle behöva såga upp ett tvärsnitt (typ A-A) för att få hela bilden klarlagd. Vem gör det ?.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av maja »

Jag har under årens lopp haft några skador på relingslisten. Så vitt jag minns verkar den vara homogen, fylld med gasfibermassa.

Eventuellt läckage in i båten är vanligast genom otätheter i fönstren och diverse genomföringar för beslag. Framför allt mantågsfötterna blir utsatta om man har mantåg, eftersom stöttorna kan påverka dem med ett ganska stort moment. Även vantinfästningarna kan vara kritiska ställen, eftersom ytan mot däck är liten (gäller ej beslagen av den "danska" typen).

Läckage mellan skrov och däck kan väl förväntas ha störst risk där det rör sig mest, dvs. vid förstags- och vantinfästningarna. Själv har jag inte uppmärksammat något läckage överhuvud taget, trots att den ursprungliga silikongummilisten är dålig och helt borta på flera ställen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Sprekk under tetning

Inlägg av IF 1085 »

Tackar för svar!
Jag åtgärdar och tätar om en detalj i taget då och börjar med det som finns närmast. I det här fallet blir det skotskenorna.
När jag tätade om relingslisten så hade jag inte loss det rostfria beslaget som skyddar fören. I princip skulle det alltså kunna rinna i den lilla kanalen mellan skrovhalvorna från fören och hela vägen till relingslistens lägsta punkt vid sittbrunnen. Det som är positivt i sammanhänget är att båten i alla fall är helt kruttorr inuti efter att jag åtgärdat några andra läckor. Att det står vatten bakom relingslisten verkar i inte påverka så att det kommer in i ruffen som tur är!
Skriv svar