Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Vallan »

Hej.

Jag letar efter en ny motor till min båt. Jag är ute efter en 5-7hp (helst 6hp) med segelbåtspaket (drev för tung båt, lång rigg + avgaserna inte i propellern + generator för laddning). Jag har nu en 4 hp murcery kortrigg från 07 som jag lånat från roddbåten. Under semestern fungerar den finemang (in och ut ur hamnar, samt vid vindstilla, skulle klara mig fint med en mindre här), men jag åker ofta långa sträcker(vanligen mellan 15-50 distans) till och från kappseglingar under tidspress (åt ena hållet broöppning och åt andra hållet slussning), så en lite starkare skulle inte skada (speciellt när det är lite motvind).

Mitt problem, Jag hittar ingen som tillverkar småmotorer annpassade till segelbåtar mellan 5-7 hp, Någon som har en att rekomendera?

Vinden är gratis
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av maja »

Jag har aldrig upplevt att en 4 hp fyrtaktsmotor skulle vara underdimensionerad. Enligt vad jag känner, fungerar den lika bra som min gamla 6 hk Johnson 2-takt. Det går bra med långa transportseglingar längs kattegattkusten. Där finns heller ingen kort sjö, som kan besvära.

Enligt vad jag har förstått, blir de större utbordarna väldnígt tunga. En effekthöjning med varvtalsökning är ju förkastlig när det gäller långsam fart.

Så vitt jag vet har Johan Winberg lyckats med att förse sin nya utbordare med en riktig segelbåtspropeller.

För övrigt kanske en Honda 5 hk skulle passa bra. Se specifikation nedan. Du får en extra hästkraft, vilket kanske innebär att motorn orkar varva upp litet mera mot maxvarvet än en fyrahästare. Men ärven i det här fallet är enligt min mening propellerns stignng alltför hög. Kanske det finns andra propellrar?

Honda BF 5

Typ av fyrtaktsmotor
OHV, en cylinder

Slagvolym cm3
127

Cylinderdiameter x slaglängd, mm
60 x 45

Varvtalsområde vid fullgas
4000-5000

Max effekt, hk (kW)
5 (3,7)

Kylsystem
Vattenkylning

Bränslesystem
En förgasare

Tändsystem
Digital (PGM - IG)

Avgasutsläpp
Propellernavet

Utväxlingsförhållande
2.1

Växellägen
Fram - Neutral - Back

Generator
3 A

Propellerdimensioner, tum 7 7/8 x 6 2/3

Propeller, antal blad 3

Oljetrycksvarning Ja

Varvtalsbegränsare Ja

Nödstoppskontakt Ja

Reglage Rorkult

Startsystem Manuell

Rigglängd S eller L

Motortiltning Manuell

Motortrim Manuell, fem steg

Längd, mm 525

Bredd 350

Höjd, mm 1005 (S) - 1135 (L)

Rigglängd, mm 445 (S) - 572 (L)

Torr vikt, kg
- lång rigg 27,5
- kort rigg 27
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av johan swe-1870 »

Varför vill du att avgaserna inte ska gå ut i propellercentrum? Jag har fått uppfattningen att det anses vara en bättre lösning.

Det är riktigt som Maja skriver att jag skaffat en Mercury F 4 ML. Den har 4 t, 4 hk, lång rigg, ingen laddning. Jag bad säljaren att byta propeller till en segelbåtspropeller, vilket han först blev förvånad över men sedan bekräftade att det är möjligt (han fick ringa och kolla). Med propellerbytet motsvarar motorn då en F 4 ML Sailpower med undantag av laddningen och texten på kåpan.

Mercury har ingen 6 hk Sailpower vad jag vet. Vill du ha en 6 hk kan du köpa en F 6 ML, låta byta propellern och köpa till laddningssatsen, så blir det samma sak.

Det är annars riktigt att tillverkare och säljare inte direkt nischar sig mot segelbåtar. Du måste stå på dig angående propellern. Många verkar inte veta att det finns nåt annat än standardpropellern.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av johan swe-1870 »

Så här ser propellern ut till min Mercury 4hp 4t:
Propeller låg stigning
Propeller låg stigning
IMAG0165.jpg (101.38 KiB) Visad 28918 gånger
Den har lägre stigning än den vanliga propellern. Den har dessutom bredare blad med mer area:
Propeller med breda blad
Propeller med breda blad
IMAG0166.jpg (89.26 KiB) Visad 28916 gånger
Och ja, där är lite snäckor på rodrets bakkant. Har nog seglat för lite de sista veckorna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
iamsville
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2009 16:07

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av iamsville »

Try Tohatsu. They have a 6 hp and it fits well in the locker. I have one though the pitch of the prop was changed to improve drive.
Annika
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jun 2009 22:17

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Annika »

Hej! förhoppningsvis har du redan hittat en bra motor, kanske du var ute i bättre tid än jag:- Har köpt en Tohatsu 6hk PRO Sail dvs med ultralång rigg, specialpropeller dimensionerad för större segelbåt som dessutom skall vara lättare att backa med, vattenkyld, avgaserna ner i sjön, laddningsbar har inte i huvudet hur. Finns återförsäljare i Nynäshamn men de har varken verkstad eller reservdelar. Har köpt min på "Uppsala fritid" som har de sistnämda. Med tillbehör och allt (gasvajer, solcell) 15000sek, hoppas jag inte blev lurad:-
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av maja »

Har man en motor är det väl viktigt med reservdelar, åtminstone packningar och sådant som går åt vid vanlig service. Dessutom brukar producenten/generalagenten kräva att motorn ska servas av auktoriserad personal för att garantin ska gälla.

Om man köper en ny motor borde väl återförsäljaren på platsen sörja för att motorn kan servas på ett rimligt sätt.

Specifikationen på motorn tyder på att den tillverkas i tre olika effektutförande med samma cylindervolym. Det brukar bara gå om man trimmar upp varvtalet. I så fall bör den särskilda segelbåtspropellern ha en motsvarande mindre stigning. Annars kan den ökade effekten knappast utnyttjas.

15000 SEK verkar vara billigt, även om jag inte förstår vad solcellen har med motorn att göra... :roll:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Annika
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jun 2009 22:17

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Annika »

Vi är två stycken från USS som köper motor samtidigt, mycket prisvärt (7%-:) då vi får ner priset. De andra vill ha neddraget till sittbrunnen o kopplat till solcell
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Caspar B »

Jeg tar sjansen på å gjennopplive denne tråden.

Har akkurat reservert en Tohatsu 6hk SAIL PRO motor. Er det noen som har noen erfaringer med denne motoren som kan dele dem med oss?

Motoren ser ut til å ha flere gode punkter
- Lading av batterier
- Propell med lav stigning (6`)
- "ultralang" stamme
- 6 hk - vekt 27 kg 4 takt

Båten min er en Marieholm 261 og det er opprinnelig montert en Volvo MD5 motor i den. Men da den ble sjøsatt i år gav den opp ånden. Nå er jeg lei av å reparere en gammel saltvannskjølt motor!

Er det noen som kan beskrive hva jeg kan forvente av endringer i forhold til innenbords motor versus utenbords motor?
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Vallan »

Jag hittade också denna på båtmässan. På alla små fourstroke är det samma motor för Tohatsu och Mercury, Samma delar osv, men Mercery gör ingen i utförandet "6hp sail pro". Tohatsu 6hk SAIL PRO kommer bli mitt val, Förra året var alla slutsålda i hela Europa. I år har Sverigeagenten beställt dubbelt så många motorer.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Caspar B »

Jeg har nå fått min Tohatsu Sail Pro 6 motor. Den er foreløpig i ferd med å bli innkjørt, men den virker svært lovende. Er det interesse for at jeg skriver en mer utførlig beskrivelse av motoren her på nettsiden? Blir ikke snakk om en profesjonell test, men i alle fall en gjennomgang av ytelse og andre egenskaper i så fall.
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Caspar B skrev:Er det interesse for at jeg skriver en mer utførlig beskrivelse av motoren her på nettsiden?
Ja, tack! Det verkar vara precis en sådan motor vi letar efter, så alla upplysningar är välkomna, exempelvis om den vrider sig (så att båten börjar svänga hela tiden), om den bullrar, om den vibrerar mycket mm, mm. Vi har ju också läst Annikas inlägg i denna tråd och är som sagt mycket nyfikna!

Hilsen
Janne
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Caspar B »

Necro-advarsel!

Jeg tenkte jeg skulle skrive ned noen av erfaringene jeg har hatt med min Tohatsu Sailpro 6Hp motor de siste 2 årene. Her er noen punkter:

- Krefter.
Jeg har benyttet motoren i frisk bris og motsjø i trange sund og opplever at motoren har mer enn nok krefter til å hanskes med det meste. Regn med å kunne oppnå skrogfart selv ved moderat vind og bølgehøyde. Jeg har ikke målt max rpm, men føler at propellen er godt tilpasset båten og at motoren har krefter i reserve.

- Forbruk
Motoren er svært nøysom. Opplever beste drivstofforbruk ved ca 3/5 throttle og >5 knop. Har ingen nøyaktige tall på l/h dessverre.

- Støy.
Mellom idle og 1/2 throttle er motoren stillegående. Med 1/2 throttle oppnår jeg ca 4- 4,5 knop marsjfart på stille vann. Over 1/2 throttle begynner motoren å dure ganske kraftig. 3/4 throttle får alle løse ting i båten til å skrangle. Full throttle har jeg aldri benyttet lengre enn et par sekunder. Jeg synes støyen er en god del mer slitsom en MD5n jeg hadde før, men med en mer behagelig frekvens enn en 2-takter.

- Bakking
Eksosen går gjennom propellnavet så ved bakking kaviterer propellen og gir marginal effekt. Har vurdert å løse problemet ved å følge dette tipset. http://www.trailersailerplace.com.au/ph ... =31&t=6930

- God dybde.
Den lange stammen gjør at motoren når godt ned i vannet. Opplever sjelden at motoren suger luft, annet enn når jeg skal starte opp i urolig sjø. Med en gang båten er i fart er propellen alltid under vann - selv i bølger. Skyldes delvis at motoren går i båtens hekkbølge.

- Lading
Motoren kommer med strømuttak, men har ingen regulering, noe som gjør at spenningen stiger med turtallet. Med det turtallet jeg vanligvis benytter under gange gir ikke motoren noen nevneverdig ladning, men fungerer bra til å drive lanterner og annet lys.

- Stabilitet
Den lange stammen gjør at "Center of Effort" blir langt unna motorbraketten. Ved full pådrag bøyer plasten seg merkbart :| Har limt på forsterkningsplate på innsiden, men har fremdeles ikke lyst til å bruke motorens fulle kraftpotensial når båten går i bølger. Den laterale stabiliteten er god og jeg har ikke opplevd noe problem her.

- Vedlikehold
Har ikke opplevd noen problemer med motoren på de knappe 2 årene jeg har hatt den. Lengste turen jeg har gått for motor i ett stykke er 45nm (ca 9 timer).

Det var det! I det hele kan jeg absolutt anbefale motoren til alle IFer. Propellen og den lange stammen mener jeg er gode nok salgsargumenter i seg selv.


PS: Jeg seiler en M261
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av norling »

Kan bara hålla med Caspar, Tohatsun funkar väl, har haft vår i 2 säsonger och har bara gott att säga om den! Vi laddar batteriet via en NAPS-regulator där solpanelen på luckgaraget även är inkopplad- inga problem! motorn används i.o.fs. sparsamt, har nog aldrig gått mer än c:a 20 minuter i sträck...
Vi har också kompletterat med gas/växelreglage i bb stuvfack - toppen! Ombyggnadssatsen till denna modifiering fick vi tjata oss till, men den finns hos Tohatsu! Den är lite knepig att få på plats, inga monteringsbeskrivningar finns (!), men väl på plats är reglaget ovärderligt!
I år har också en länspump kommit på plats, monterade en i ventilationshålet i aktre sittbrunnssargen - en liten lucka att fälla upp och sticka in handtaget i - pumpen alltså i aktre stuven, utblås i akterspegeln och slang via inplastade slangstosar genom stuvens botten och ner i kölskarpen.
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Birger N-162
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 aug 2011 13:21

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Inlägg av Birger N-162 »

Veldig interessant lesning i denne tråden:

- Jeg har en Mariner 4 ML (trimmet til 5 hk), 2-takt fra 1994. Jeg skal absolutt finne ut av om jeg kan bytte til ny, bedre tilpasset propell.
- Dette med fjernstyring (gas/växelreglage) for motor har jeg bare hørt talas om (og de som har det er mycket nøjd), men aldri sett hur fungerer. Hadde det vært mulig å poste et bilde av hur det ser ut? Jeg vurderer en slik løsning selv. Om det finnes til min motor er en annen sak, men kanskje man kan lage det til på noe vis?


Birger N-162
Skriv svar