Finns det någon som har en bra skiss eller förslag över hur el kan dras ombord på en IF? Enklast tänkbara dragning med ström från batteri under sittbrunnen till lampor i ruff och förpik och till lanternor på sidorna och i masten samt akter. Och så strömförsörjning till en wallasvärmare i styrbordsgarderoben.
Tacksam för råd
Staffan Andersson
El ombord
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Någon skiss har jag inte.
Jag har precis kommit från båten efter att ha dragit nya kablar till delar av elsystemet. En kylbox som gjorde premiär förra året visade tydligt att det över 30 år gamla elsystemet inte var särskilt fräscht längre. Boxen tyckte där den står i garderoben att spänningen allt för snart var för låg för att köra, trots att det på batteriet mättes upp helt godkänd nivå. Problemet var alltså spänningsfall, faktiskt nästan 2 volt försvann på vägen.
Jag har därför dragit nya 10 mm2 huvudledare från batteriet till säkringspanelen. Därifrån har jag sedan dragit nya 4 mm2 ledare till fördelningsplit i styrbords garderob. Allt gjort med nya anslutningar, antingen kabelskor som pressas eller ordentliga skruvplintar.
Jag följde det gamla elsystemet, och drog nya kablar där de gamla låg. Det fungerade fint.
Om detta inte är nog för att komma tillrätta med det spänningsfall som mättes upp i somras, är sista steget att byta huvudbrytare och säkringspanel. Jag har valt att vänta med dem, eftersom jag tycker de jag har ser ok ut, och att jag har haft svårt att hitta ordentliga sådana som är små nog för en IF-båt. Det mesta som jag hittat, ser antingen ut att mer passa i en bil eller motorbåt, eller är konstruerat för stora båtar.
Jag har precis kommit från båten efter att ha dragit nya kablar till delar av elsystemet. En kylbox som gjorde premiär förra året visade tydligt att det över 30 år gamla elsystemet inte var särskilt fräscht längre. Boxen tyckte där den står i garderoben att spänningen allt för snart var för låg för att köra, trots att det på batteriet mättes upp helt godkänd nivå. Problemet var alltså spänningsfall, faktiskt nästan 2 volt försvann på vägen.
Jag har därför dragit nya 10 mm2 huvudledare från batteriet till säkringspanelen. Därifrån har jag sedan dragit nya 4 mm2 ledare till fördelningsplit i styrbords garderob. Allt gjort med nya anslutningar, antingen kabelskor som pressas eller ordentliga skruvplintar.
Jag följde det gamla elsystemet, och drog nya kablar där de gamla låg. Det fungerade fint.
Om detta inte är nog för att komma tillrätta med det spänningsfall som mättes upp i somras, är sista steget att byta huvudbrytare och säkringspanel. Jag har valt att vänta med dem, eftersom jag tycker de jag har ser ok ut, och att jag har haft svårt att hitta ordentliga sådana som är små nog för en IF-båt. Det mesta som jag hittat, ser antingen ut att mer passa i en bil eller motorbåt, eller är konstruerat för stora båtar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit