Solcellens/batteriernas placering

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Solcellens/batteriernas placering

Inlägg av s/y Nadine » lör 15 dec 2007 03:05

Vår IF-båt s/y Nadine, är en IF-E och har haft inombordsmotor. I samband med den totalrenovering som vi påbörjat iår, så har motorn lyfts ur och ersatts med en utombordare. Mer exakt varför och hur detta gjordes (plastning av hål mm) har vi beskrivit mer utförligt på Nadines hemsida under "renovering/rustning" ( www.sy-nadine.dinstudio.se).
För att kompensera upp vikten från inombordaren så tänkte vi placera två stycken batterier på en skiva bultad i de gamla motorfästena under sittbrunnen. Naturligtvis beror detta inte bara på att vi vill ha mycket lågt placerad vikt utan främst för att vi vill ha två batterier och att de ska sitta lättåtkomligt. Eventuellt kan dessutom blyvikter sänkas ned i kölsvinet om det skulle bli balansproblem p.g.a. avsaknaden av inombordare.
Solcellen (en Naps 22W böjbar) tänkte vi placera framför däcksluckan så som vi sett att många andra IF:ar har.

Är det någon som har solcellen på detta sätt? Var har ni då batteriet? Är det risk för spänningsfall vid vår installation? Hur långt avstånd är max utan för stora bortfall?

Är det någon mer som lyft ur inombordaren? Hur blir båtens balans?
s/y Nadine (IF-E 367)

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2123
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Inlägg av maja » lör 15 dec 2007 12:26

Vad gäller solcellen, så är det nog tveksamt om den duger till något annat än endast underhållsladdning av ett enda batteri av normalstorlek. För att ge full effekt ska en solcell bestrålas vinkelrätt av sol från en klar himmel. Så de dagarna är nog lätt räknade då du får ut 22 Watt, framför allt med den placering du föreslår. Därför kan du inte heller räkna med att ha några stora förbrukare. Det är nog helt OK för strömförsörjning av instrument och liknande, men om du använder lanterna eller innerbelysningen mera frekvent ska du även kunna ladda batteriet på annat sätt.

I sista numret av vår tidning Medvind finns en bra artikel om hur man kan använda solceller som enda spänningskälla, inklusive driften av en liten kylbox. Men här talar vi om helt andra kapaciteter än du föreslår och dessutom paneler som går att vinkla mot solen.

Vad gäller balansen efter att inombordsmotorn monterats ut, så kommer båten att trimma mer på fören. Hur mycket detta blir beror på vad din motor vägde innan, hur mycket din nuvarande utbordare väger och hur mycket du avser att kompensera med batterier. Själv skulle jag nog avstå från för alltför många batterier, eftersom de inte tillför något av större värde under vår ljusa sommar utan kanske bara kräver en massa underhåll. Och du kommer ändå att fylla upp utrymmet under sittbrunnen med allsköns utrustning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine » lör 15 dec 2007 20:42

Tack för ditt svar Maja!

Vi håller dock inte riktigt med.
Enligt tidigare erfarenhet klarar man sig ganska länge på ett fullladdat batteri. Då ett marinbatteri av normal storlek är på ca 80 Amp räcker det till åtskilliga timmars lantern och innerbelysning.

De lanternor som behövs är en grön, en röd, och två vita. Dessas sammanlagda förbrukning är 2,4 Amp (4x0,06Amp). Detta gör att vi teoretiskt kan ha samtliga lanternor igång i drygt 30 timmar utan problem.
Nu undrar nog vissa hur jag räknar för att få en förbrukning på 0,06Amp per lanterna. Idag finns det alldelens utmärkta alternativ till energislukande glödlampor. På www.diodhuset.se kan man köpa diodlampor anpassade för vanliga standardlanternor. De är rätt dyra men håller länge.
Som jämförelse drar en glödlampa ca 10W mot en diodlampa som drar ca 0,75W.
En ny Wallas 1300 fotogenvärmare drar inte mer än ca 0,4 Amp. Detta ger ca 200 timmar utan att behöva ladda batteriet.

Naturligtvis är elförsörjningen ett problem men vår solpanel tillsammans med 6Amp laddbrygga på utombordaren, kommer nog att räcka en bit.
Dessutom är en fördel att under sommarhalvåret kommer båten att att ladda sig själv när den ligger vid brygga och Nadine kommer därför att ha nyladdade batterier inför helgseglingar och liknade, men det förrutsätter ju att det finns något att ladda, därav dubbla batterier.
Med en Maxpower laddregulator är batterierna dessutom så gott som underhållssfria sånär som på viss vattenpåfyllning.

Eventuellt kommer hon trots detta att utrustas med en större solpanel på ställning på akterpulpit, men det får tiden utvisa. Även ett billigt elverk är ju ett alternativ vid långsegling.

Enligt tidigare erfarenheter från långsegling med en Magnifik Midget (7x2m) och tre mans besättning, så är IF-båten väldigt generös med stuvutrymmen, så det ser vi inte som något problem. Allt beror ju på hur man använder båten och vilka bekvämlighetskrav man har. Sen finns det ju mycket att göra med att dra ner förbrukningen och modern utrustning är rätt energisnål.


Det vi fortfarande undrar är om någon här har en solcell placerad framför ruffluckan (i Nadines hemmahamn finns åtminstonde 2 andra IF:ar med samma typ av solcell och placering).
Var har ni isånnafall batteriet?
s/y Nadine (IF-E 367)

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2123
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Inlägg av maja » sön 16 dec 2007 10:36

På vår hemsida finns det en en dansk artikel som beskriver erfarenheter av en 22 W solcell placerad på rufftaket. Som framgår av den, så verkar en en sådan installaton duga hyfsat bra för underhållsladdnig av ett förbrukningsbatteri av standardstorlek om man inte har alltför många stora och långvariga strömuttag. Du finner artikeln om du söker på ordet "solceller".

Av den anledningen tror jag inte heller på att en enda solcell av denna storlek och med denna placering skulle klara av att underhålla två batterier. Om man installerar mer batterikapacitet, så får man nog tänka dig att även använda en vanlig batteriladdare som komplement när man kommit hem från weekendturen.

Eftersom det finns 2 IF-båtar med denna placering av solcell i din hemmahamn, är det väl också kanske läge för att intervjua båtägarna... :-).. Då får du ju information direkt från källan...

Dessutom kan du studera tabellen på http://www.sunwind.se för att få en uppfattning om vad tillverkaren anser om en solcells verkliga kapacitet.

Vad gäller lanterna, så skulle jag rekommendera att du installerade en RGW (Red-Green-White) topplanterna. Förutom det att den drar en trjedjedel ift. två sidolanternor och en akterlanterna, så syns den enormt mycket längre, framför allt om det går vågor. Visserligen kan man inte ha en motorlanterna med en sådan installation, men de få gångerna detta är aktuellt får man väl skita i det och försöka hålla sig utanför de stora farlederna. Det går ju också bra att ha storseglet uppe och stänga motorn när någon annan båt närmar sig.

Vad gäller den tillgängliga batterikapaciteten, så är det nog inte rekommendabelt med att tömma den helt. Man ska nog undvika att batteriets vilospänning går under 12,2 volt, åtminstone en längre tid. Om ett batteri står urladdat för länge tappar det snabbt i kapacitet genom s.k. "sulfatering". Tyvärr händer detta ofrånkomligt någon gång då och då när omständigheterna är sådana att det inte går att göra något åt det. Därför går det i längden inte att räkna med kanske mer än max. cirka 60 Ah för ett nominellt 80 Ah batterii.

Om man räknar så som jag gjort, får man istället ungefär 45-50 Ah tillgänglig kapacitet isf. för de 80 som nominellt anges på batteriet... :-( ...

Vad gäller utbordarens möjlighet att ladda batteriet, så menar jag att det trots allt brukar vara för korta tider du har den igång för att det ska bli något av det. Men det kan ibland vara bra, t.ex om du går en hel natt på motor.

Vad gäller spänningsfallet i långa ledningar, så kompenserar du detta genom att välja lednngar med större tvärsnittsarea. Om du installerar kablar med 2,5 kvadratmillimeters tvärsnittsarea mellan solcell och batterier, så får du försumbara spänningsfall för de små strömstyrkor (på uppskattningsvis max 1,5 A) det är frågan om.

Annars är tänket med låg eller ingen elförbrukning helt rätt. T.ex en fotogenlampa under sittbrunnstältet är väl mysigt... :-) ..

Själv skulle jag i första hand byta ut innerbelysningens glödlampor mot diodlampor jag tror tros allt att det är den största strömtjuven när någon ska läsa ut en spännande nattlektyr.. :idea: ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine » sön 16 dec 2007 20:38

Kollade lite på den danska artikeln. Trots min begränsade danskakunskap så gav den endel.

Vi har tänkt oss ett system där de båda batterierna inte samtidigt är anslutna till hela systemet. Ett "nöjes-batteri" för innerbelysning, stereo, värmare mm. och ett "nödvändigt-batteri". Det senare för navigationsinstrument, vhf, lanternor och navigationsbelysning.
Vid behov kan ju batterikablarna då skiftas om "nöd-batteriet" är tomt och "nöjes-batteriet" är laddat.

Vid tidigare långseglatser, 24 timmar och uppåt, har vår erfarenhet varit att man faktiskt kör en hel del motor också. Om inte annat så brukar vinden dö ut framåt kvällskvisten och ta nattvila fram till småtimmarna.
Här på Norrlandskusten (vet inte hur det är nere i söder) är det långt mellan hamnarna och man vill kanske göra långa "hopp", då är generatorn på motorn bra.
Annars har vi inga illusioner om att motorn ska ge 6A eftersom man sällan kör på så högt varv.

Vi ska nog ta och snacka lite med de andra IF:arnas ägare. Skulle varit kul om alla IF-båtar legat vid samma brygga och inte som nu helt utspridda i hamnen. De skulle också göra att våra nattvakter inföll samtidigt.

Vi hade tänkt att byta ut samtliga glödlampor mot dioder och lysrörslampor.
Det där med trefärgad lanterna är ingen dum idé, men risken är att vi då likafullt blir tvungna att ha en glödlampa i toppen, eftersom kabellängden i kombination med en diod gör att kabel och kontaktbläck kan ärga igen. Läste om just detta problem angående dioder, då de drar för lite för att "hålla rent".
Om vi då placerar en glödlampa så drar den dubbelt så mycket som 4 olika lanternor med dioder. Eventuellt kan detta dock bli ett komplement för särskilda tillfällen.
Lite bekymrade över mängden sladdar i masten bara...VHF, radio, vindgivare och slutligen ström för lanterna, men det borde väl fungera.

Tipset om kabeldimensioner kommer att bli användbart. :D Tack!
s/y Nadine (IF-E 367)

S-420
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 18 sep 2006 10:13

Inlägg av S-420 » fre 28 dec 2007 19:40

Alla däckskontakter av lite billigare modell ärgar igen! Det är i alla fall min erfarenhet. Jag tycker att det är helt fel att skarva en ledare utanför båten och om detta sker så ska det inte vara i en kontakt utan i tex en skarv hylsa med krympslang och smältlim...
Jag har monterat en Cabelport så att allting leds ner under däck.

Ska själv montera LED lanterna i toppen jag tror absolut inte att det skulle ärga lättare för att det drar mindre ström... så länge man skarvar under däck och uteslutande använder förtent ledare (borde väl vara en självklarhet) och riktiga kontaktdon.

Angående dimensioner på ledare så räcker 1.5mm2 till all belysning och lanternar (om du kör LED) kanske ta 2.5 till tricoloren i toppen och laddning...

Jag håller själv på att totalrenovera min IF, tanken var att det skulle bli "orustkvalitet" :roll: men vi får väl se hur det blir med det... :lol:
Mahogny blir det endel i alla fall.

Jag har min 25 W solpanel monterad på NOA fästen på mina rostfria grabbräcken så att jag kan justera från sida till sida och vinkel.

Målet med hela proccesen är Västindien 2011.

Lycka till med erat projekt!!!

/Jens Hermansson
3:e året på Orust Båtbyggarutbildning http://www.obot.se

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine » fre 28 dec 2007 20:09

Hej!

Vad kul med en båtbyggare! Min båtbyggerilärare Magnus Liedberg gick sin utbildning på Orust båtbyggarskola.
Kul också att det finns fler som tror på lilla IF-båtens kapacitet på stora havet.
Synd du inte ska iväg förrän 2011. Vi siktar snarare på sommaren 2009. Hur långt det blir visar sig.
Hoppas vi kan utbyta mycket mellan oss.

Vore roligt att se ditt projekt och du är självklart välkommen att komma och titta på vårt.
Vore kul att se bilder på ditt projekt. Har hon någon hemsida? Annars kan jag tipsa om www.dinstudio.se som gör de enkelt att bygga hemsida även för oss med begränsade kunskaper.

En liten sak..Hur tänker du göra med vindroder? Vi söker en lösning, eventuellt blir det självbyggt.

Ännu en gång kul med "en till galning" med samma idéer som oss och liknande bakgrund.

Mvh/Besättningen - s/y Nadine -genom Johan
s/y Nadine (IF-E 367)

S-420
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 18 sep 2006 10:13

Inlägg av S-420 » fre 11 jan 2008 15:36

Hejsan
Jag har funderat på vindroder en del, men har inte kommit fram till något vettigt... men att köpa ett nytt avancerat pendelservoroder blir det inte då dessa som bekant är lite väl dyra :lol: (typ lika mycket som jag betalade för båten minst) så det får bli att bygga själv. Har sett lite olika varianter bla i trä (mest plywood) och givetvis i syrafast, men det verkar inte vara omöjligt... Kanske skulle göra ett i trä först och prova...

men just nu håller jag på med att renovera salongen, så det får vänta.

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine » lör 12 jan 2008 07:25

Har kontakt med en seglare som äger en lämplig ritning, samt en firma som tillverkar rostfria båttillbehör och som lovat göra ett så billigt vindroder som möjligt om jag ordnar med ritning.
I nuläget är vi iallafall två som verkar var intresserade av detta och med dig är vi tre. Blir billigare ju fler som köper.
Jag återkommer när det är på gång och när de kommit med prisförslag, men det tar nog ett tag.

/Johan
s/y Nadine (IF-E 367)

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Hur har det gått med elandet?

Inlägg av IF1158 » ons 19 mar 2008 09:54

Hej!
Jag håller även jag på å reviderar min el.
Har sedan två år solcell samt laddregulator och det har funkat kanon att underhållsladda batteriet under veckan och segla på helgen. Nu har jag ju sol länge på dagarna i Härnösand, kanske inte så stark men det har räckt bra.

Jag avser byta alla lampor till diodbelysning både i som på båten. Pratade med två firmor på båtmässan och fick bra inputs. Spänningsfallet är en viktig faktor som man kan minska förbrukningen på.
Så jag kommer ha kvar mina 4 lanternor och byta lamporna, ska byta alla inntebelysningslampor.
Har utöver detta stereo samt kompassbelysning (diod).

Följande modifieringar funderar jag på i år.
- installera kyl/frysbox m kompressor i fören
- VHF-radio
- elektronisk logg
- gps
- arbetsbelysning i sittbrunn (röda el blå dioder)

Så för att lösa elbehovet avser jag köpa ett till Biltema Marinbatteri om 75 Ah, jag är elnöjd med det jag köpte för två år sen. TÄnker även försöka lösa installationen så jag bara nöter på ett batteri i taget och det andra laddas. Funderar på att köpa en 4-5 hk 4taktsmotor med generator, det kostar c:a 12000 enligt uppgifter på båtmässan från Suzuki, Selva och Mercury.

Även landström skulle vara kul få tips om installation.

Det skulle vara trevligt att få tips på kopplingsscheman eller erfarenheter om befintliga installationer.
Fredrik Ringblom

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2123
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Inlägg av maja » ons 19 mar 2008 14:34

Det finns enligt min mening ingen anledning att inte båda batterierna laddas parallellt. Ett dåligt laddat batteri mår inte bra och tappar i kapacitet. I vilket fall som helst ska du se till att få batterierna fulladdade med hjälp av landström så fort du får tillfälle till det.

Räkna på hur många ampèretimmar du får från motorn och överväg om det är värt besväret och kostnaden med en generator. Generatorn på en utombordare är väl mest till att generera energi till de energislukande lanternorna vi nattlig motorgång, och i Härnösand blir det väl knappast mörkt på natten.

Intressant om du kunde utveckla det där med diodlampor till lanternan. Finns det ljusstarka diodlampor som kan ersätta den vanliga 18-wattslampan i en RGW-topplanterna?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1417
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 4 times
Been liked: 3 times
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » ons 19 mar 2008 14:51

Det finns något som nästan kan det, se http://www.diodhuset.se/asp/item_show.a ... och+fritid

15W är nästan 18W. Med 1/10 av normal förbrukning är det intressant på flera sätt!

Jag känner inte till mer om den. Jag har inte heller provat den.

Är det någon som har? Jag vill också veta mer om hur det fungerar!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Inlägg av IF1158 » ons 19 mar 2008 15:26

maja skrev:Intressant om du kunde utveckla det där med diodlampor till lanternan. Finns det ljusstarka diodlampor som kan ersätta den vanliga 18-wattslampan i en RGW-topplanterna?
Jo de diodlampor som finns som passar i befintliga armaturer skall hålla samma lysvidd etc som de vanliga glödlamporna.
Nu har jag inte databladet här men vill minnas diodlampan drog 3w och lyser som en 25w...
Fredrik Ringblom

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2123
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Inlägg av maja » ons 19 mar 2008 19:26

3 watt betyder bara 0.25 Ampère, så spänningsfallet blir bara cirka 15 procent av det vanliga. men ändå, klara lampan spänningsfall utan att slockna, tex. ner till 8 volt? Ponera t.ex. att batteriet är dåligt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1417
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 4 times
Been liked: 3 times
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » ons 19 mar 2008 20:23

IF1158 skrev:Jo de diodlampor som finns som passar i befintliga armaturer skall hålla samma lysvidd etc som de vanliga glödlamporna.
Nu har jag inte databladet här men vill minnas diodlampan drog 3w och lyser som en 25w...
Jag vill gärna veta vad det är för diodlampa du har hittat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar
cron