Laptop och strömförsörjning

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Has liked: 1 time
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » tis 27 mar 2007 19:43

Det finns flera olika tänkbara adapters för strömförsörjning direkt, utan att gå över 230 V AC. jag har hittat en här http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,4779375. Lite roligt att det står i manualen: starta båten innan du ansluter laptopen. :!: Gäller det IF-ar också?

Jag har provat lite med dator och navigeringsprogram, men bestämt mig för att det är roligare att segla. Jag matar in mina waypoints på GPSen, genom att ta ut koordinater i kortet eller läsa dem från tyska sjökortens waypointförteckning. Jag är faktiskt tveksam till om datorn får åka båt nån mer gång. Så man kan ju säga att jag startar båten innan jag ansluter laptopen. :D
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja » tor 29 mar 2007 12:06

Johan SWE-1870 skrev: Lite roligt att det står i manualen: starta båten innan du ansluter laptopen. :!: Gäller det IF-ar också?
Du förstår nog att man underförstått avser den stora spänningsdipp som uppkommer på adapterns ingång när man startar en stor motor med en startmotor (elmotor) på någon kilowatts effekt.... 8).. Då finns det risk för att laptopen lägger av. Om laptopens spänningsförsörjning är bra konsstruerad och internbatteriet laddat, bör den nog trots allt ändå klara detta... :roll:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Has liked: 1 time
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » tor 29 mar 2007 14:19

Visst förstår jag det. Jag visste bara inte att det finns IF-ar med startmotor. Har du det för att hissa seglen eller för att starta din 4-taktsmotor? :P

Tips: Om du har problem med spänningsdipp vid start kan du se till att ha ett fungerande batteri i din laptop! :idea:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja » tor 29 mar 2007 14:29

Johan SWE-1870 skrev:Visst förstår jag det. Jag visste bara inte att det finns IF-ar med startmotor
Mycket riktigt så har jag pull-start med snöre. Även när jag drar förtvivlat för att få igång min motor och kanske då även yttrar ett och annat kraftfullt ord, så genererar detta inga märkbara elektriska störningar. Men har du glömt bort alla IF-E?? Eller även Marieholm 26-orna. De är så vitt jag vet utrustade med dieselmotorer med relativt hög kompression.

Så vitt jag vet så startas väl inte dessa med vev... :?....(kanske bara som reserv...?)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar
Total posts 8393 • Total topics 1240 • Total members 1206 • Newest member Krabban008