Placering av plotter

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

emmasam

Placering av plotter

Inlägg av emmasam » lör 18 okt 2014 07:31

Jag har en Garmin 520 monterad på ruffens skott mot sittbrunnen på styrbordssidan. Fungerar ok när den används, men man förlorar en skön sittplats, eftersom men inte längre kan luta sig bekvämt mot ruffskottet när man sitter i sittbrunnen. Funderar på att montera en svängarm inifrån ruffen istället, men har andra renoveringar/uppgraderingar som är högre prioriterade i år. Att montera den under insteget till ruffen är jag inte personligen tilltalad av. Med en sittbrunn full med folk blir den svår att se gissar jag, och dessutom blir det alldeles för lätt att ge den en spark av misstag när man inte tänker sig för. Motorreglage till inombordare monterade i den höjden i sittbrunnen brukar ju få sina smällar också på större båtar än en IF.
emma

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Re: Placering av plotter

Inlägg av maja » sön 19 okt 2014 08:17

Jag föreslår att du fixar en (löstagbar) skiva, någon decimeter bred, som du kan skjuta in framför (den horisontella) skjutluckan i nedgången, och att du monterar din Garmin på den. Då kommer den högt upp ock kan ses lätt. Att nedgången blir litet trängre mot luckan i rufftaket kan man leva med utan större problem, eftersom detta bara blir under gång.

Svängarmar etc. har, som du riktigt påpekar, en tendens att alltic vara i vägen, särskilt om man är fler än en i stittbrunnen...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

IF2682

Inlägg av IF2682 » mån 20 okt 2014 21:34

Plotter IF.jpg
Plotter IF.jpg (57.89 KiB) Visad 2759 gånger
Hej Emma!
Jag har nu min GPS-plotter monterad på en RAM-Mount fäste/svängarm med lagom friktion som lätt svängs in bakom ruffskottet vid behov av passage. Det enda montaget på skottets insida är ett litet kulfäste som jag placerade nära ruffluckans list, tyvärr ingen bild. Jag har tidigare haft den som du på utsidan och även haft den monterad på en skiva nedskjuten mellan ruffluckans lister. Att ha den på en svängarm anser jag vara optimalt och du slipper skruva ner den när du är ute och seglar.

Lycka till!
/Fredrik

Bertil Norberg

Inlägg av Bertil Norberg » tis 21 okt 2014 14:29

Jag blev lycklig ägare till en Garmin 626, med hjälp av Lasse Andersson efter en sällsynt lyckad segling - Ornö Runt.
Jag har ett Lagunbord i båten, med därtill hörande svängarm, vilket används både i sittbrunnen eller i "salongen". Har även monterat en extra platta på insidan av skottet vid nedgången. Den är perfekt. Vid starkt solljus kan plottern sitta i skuggan under ruffluckan, Den kam vridas ut så den är läsbar från rorsmansplatsen, eller svängas in så den är helt ur vägen vid rufftrappan.
Jag har satt in ett litet metallrör i svängarmen som hållare till plottern. Vid måltid tar man bort röret - lätt som en plätt. Vid ensamsegling använder jag Lagunplattan ute i sittbrunnen. Helt perfekt, då man alltid kan svänga undan instrumentet när fysisk aktivitet så kräver.
Lagunbordets hållare sitter ju väldigt stadigt och är inte i vägen i vardagsslag.

Bertil

Skriv svar
Total posts 8391 • Total topics 1240 • Total members 1205 • Newest member Göran seglare