Däckskontakt

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1327
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Kontakt:

Däckskontakt

Inlägg av Johan SWE-1870 » lör 08 mar 2014 20:15

Efter att ha förbrukat säkert 4 däckskontakter är jag nu lite trött på den vanliga konstruktionen. Problemen är att den är gjord i material som inte tål tillräckligt av miljön, den står upp så att gastfötter och skot fastnar i dem och den är en möjligt vatteninträngningspunkt.

Ett annat sätt att lösa det är med en svanhals eller en cableport, men det blir väldigt klumpigt på en IF-båt.

En något smäckrare lösning är Sure thru:

Bild
Är det någon som har testat denna på en IF? Det känns som ett rätt stort hål att göra bara för en liten kabel till lanternan, men det hade varit skönt att eliminera problemen med däckskontakten.

Förutsättningen är att hålet placeras tillräckligt långt från båtens centrumlinje så att kabel mynnar i garderoben och tillräckligt långt akteröver så att det kommer fritt från mastbalkskåpan. Går det att göra?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2083
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56

Re: Däckskontakt

Inlägg av maja » lör 08 mar 2014 20:45

Vad är det som händer med dina kontakter?

Själv använder jag standard 3-stiftskontakter, litet större än de klenaste. Kabeln "styr" jag bort genom att tejpa fast all lös kabel till maströret med silvertejp. Dessutom låter jag ett fall gå via ett block vid sidan av mastfoten och bakåt. Det skyddar effektivt mot gasfötter.

Jag fyller kontakten (både honan och hanen) med silikongummi eller, alternativt, polfett. Det hindrar effektivt varje vatteninträngning. Jag använder vulktejp för att täta vid kabelns ingång i hanen.

Jag byter kontakt cirka vart 10-e år, då kontaktens små fjädrar brukar ha gett sig.

Om jag skulle få för mig att använda en alternativ metod, skulle jag dra kabeln igenom det befintliga hålet genomen lämpligt gummibussning och täta med t.ex. silikongummi, vulktejp med klister alternativt lämplig krympslang med klister.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1327
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Däckskontakt

Inlägg av Johan SWE-1870 » lör 08 mar 2014 21:07

Problemen är följande:

Stiften i kontakten korroderar och saknar fjädrande verkan för att åstadkomma kontakt mot hylsorna i däcksdelen. Kabeltätningen är för dålig, vilket gör att vatten tar sig in trots att jag fyllt kontakten med vaselin. Bristen på dragavlastning gör att de fastskruvade ledande parterna förlorar kontakt med skruvterminalerna efter några år, vatten kan trots vaselin och sikafyllning ta sig in i däcksdelen.

Dessutom står kontakten upp och är utsatt för åverkan från skot och folkvandring över däck. Det hade varit bättre om kontakten låg ner, men tillräckligt smäckra sådana tycker jag inte går att hitta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 09 aug 2008 22:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Däckskontakt

Inlägg av Ardina » lör 08 mar 2014 23:18

Vi hade shure thru på vår, numera före detta IF, och det funkade verkligen toppen. Vi hade såväl lanterna som vhf-antenn i masten som leddes ner strax bakom mastbalken på styrbord sida och sedan till en elcentral på skottet. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2083
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56

Re: Däckskontakt

Inlägg av maja » sön 09 mar 2014 09:58

Ett sätt är att inte ha någon däckskontakt alls. Det är väl inte så fasans ofta som man behöver tända lanternan på sommaren. Man kan förvara kabeln hoprullad och fasttejpat till masten och vid behov dra in den i båten, t.ex. via förluckan. Listen torde nog vara tillräckligt mjuk för att täta bra kring en tunn kabel.

För övrigt är däckskontakter inte överdrivet dyra. De är enkla att byta. Och om man byter cirka vart tionde år, är det väl inte hela världen. Dessutom behöver man oftast bara byta den ena av de två delarna och kan spara den andra tills det blir dags för den.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2083
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56

Re: Däckskontakt

Inlägg av maja » tis 11 mar 2014 13:30

Man kan kanske även välja en kabelförskruvning i stället för en kontakt och skarva kabeln med. t.e.x en enkel sockerbit inne i ruffen. Se t.ex. http://www.rutab.se/produkter/forskruvningar . I så fall kanske man får byta kabelpackningen varje år för att få det tätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1327
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Kontakt:

Re: Däckskontakt

Inlägg av Johan SWE-1870 » tis 11 mar 2014 21:41

Sure thru är just det; ingen däckskontakt alls. Det är ingen däckskontakt utan ett sätt att ansluta under däck och således flytta kontaktproblemet bort från den utsatta miljön.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
Peter Grönlund
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 16 apr 2014 20:59

Re: Däckskontakt

Inlägg av Peter Grönlund » ons 09 jul 2014 22:07

Jeg kan anbefale serie 694 fra Philippi: http://www.info.philippi-online.de/Steckverbinder.pdf

papapapa
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 07 jul 2014 19:24

Re: Däckskontakt

Inlägg av papapapa » tor 10 jul 2014 22:55

Det största problemet med däckskontrakten till mastbelysningen är, upplever jag, originalplaceringen som går halvvägs in i mastbalkens akterkant.
Ett rent konstruktionsfel enligt min åsikt.
Får man den minsta läcka i tätningen, av gastfötter eller annan åverkan, har man snart mastbalken full av fukt som förstör limningen och styrkan i balken på några år, jag fick dessutom frostsprängningar i övergången av plastningen mellan skott och rufftak på styrborssidan.
Jag bytte mastbalk förra sommaren efter många års problem att få upp riggspänningen. Den gamla mastbalken var svårt angripen av fukt och kraftigt delaminerad.
Bytet av mastbalk var en rätt spännande historia, där jag hade stor hjälp av tidigare inlägg i ämnet. Jag kan bidraga med ytterligare tips och har dessutom en plywoodmall till utlåning, om någon är intresserad.
Vidare har jag tips på hur man kan undvika att träbitarna förskjuter sig under limningsfasen så den nya passar som en smäck. Den satt perfekt!
Jag plastade igen det gamla hålet och gjorde ett nytt inne i garderoben strax innanför garderobsväggen, på behörigt avstånd från mastbalken.
Jag hittade en horisontell däckskontakt, antingen hos Hjertsman eller Ängelholm Marina, minns inte, den ligger snyggt längs rufftaket, har dubbla o-ringstätningar och är ganska vänlig mot gastfötter så det verkar vara en bra lösning.
MVH
Göran Persson SWE991
lgspersson@gmail.com

papapapa
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 07 jul 2014 19:24

Re: Däckskontakt

Inlägg av papapapa » fre 11 jul 2014 22:48

20140711_164504.jpg
20140711_164504.jpg (58.86 KiB) Visad 2982 gånger
Passade på att ta en bild av kontakten när jag tog en liten segeltur idag.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst