IF eller Marieholm 26?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Erik E
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2010 16:09

IF eller Marieholm 26?

Inlägg av Erik E »

Hej

Vi är en familj med två vuxna och tre barn som är fyra, sju och tio år gamla. Ett skapligt pentry har hög prioritet i vårt familjebåtliv. Detta, och utrymmena, talar för Marieholm 26 vid jämförelse med IF. Jag skulle emellertid uppskatta synpunkter på hur seglingsegenskaperna eventuellt skiljer sig. Kölviktsandelen är väl ca 0,56 för IF och 0,46 för Marieholm 26. En betydande skillnad. Upfattar en IF-seglare Marieholm 26 som annorlunda att segla, eller i stort sett likvärdig?
Alla synpunkter, erfarenheter och jämförelser mottages tacksamt.

Hälsningar Erik E
Jonte66
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 apr 2009 18:44
Ort: Göteborg

Re: IF eller Marieholm 26?

Inlägg av Jonte66 »

Hej

Om du har såna krav på just pentryt får du nog tänka om.Varken If eller M26 har så värst stora pentryn.
Dock har M26 något större än If båtens.

Seglings mässigt seglar If båten lite bättre än M26.Det skiljer på vikt mellan dom, pga en inombodare i M26.
Den större ruffen i M26 blir det också mer vikt i denna båt.

Sluts sats då, ska man bara ha båten till tävling skall man välja en If båt. Då If båten ingår i en stor tävlings klass.
Skall man som du ha den till familjesegling är M26 ett självklart val. Om man inte ska tävla så spelar inte vikten någon roll alls på båten.
För mig har min M26 varit ett självklart val i 15 år nu

Mvh Jonte
Senast redigerad av 2 Jonte66, redigerad totalt 23 gång.
jörgen
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 sep 2009 20:52

Re: IF eller Marieholm 26?

Inlägg av jörgen »

Hej!
För nästan samma pengar kan du köpa en Vega som har inombordsmotor, fem kojplatser och bordsyta som räcker för hela familjen.
Hälsningar
Jörgen
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF eller Marieholm 26?

Inlägg av maja »

Om man inte vill ha en segelbåt utan en flytande sommarstuga, finns naturligtvis många bättre alternativ än IF och M26... 8) .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: IF eller Marieholm 26?

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Ur seglingssynvinkel är M26 trögare. När jag har seglat mot vår gamla IF har jag märkt att vi är segare i lättvind, likvärdiga på undanvind när det blåser lite mer. Kan i o f s bero på att vår M26 har en botten som ser ut som ett månlandskap (skall åtgärdas nästa vår). Om man inte har en massa IFar omkring sig är det ingenting man tänker på till vardags.

Ur familjesynvinkel är skillnaderna stora. De pytteförändringar som gjorts mellan IF och M26 gör underverk för familjeseglingen. Ett vettigt (vettigare...) pentry, bättre sovkomfort (mer höjdutrymme), bättre höjd, längre ruff, utrymme för toa och för kyl, inombordare gör att allt blir så mycket lättare ombord när två barn och två vuxna skall samsas om utrymmet. Om du inte har tänkt kappsegla entyp och har tänkt att familjen skall gilla båten lika mycket som du rekommenderar jag M26.
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: IF eller Marieholm 26?

Inlägg av Caspar B »

Har du vurdert Marieholm 261? Samme skrog som M26, men ytterligere forhøyet fribord. Ordentlig bysse, kartbord, innenbordsmotor og bedre sitteplass i kahytten. Jeg opplever ofte å seile raskere med min 261 enn andre IFer på sjøen. Antageligvis på grunn av nye seil og glatt bunn (VC17). Kan være enig i at den ligger litt etter i lettvind og høyere fribord gir mer vindfang enn hos IF og M26. Vi har vært fire voksne på tur i en uke og det har fungert veldig bra. Køyene i forpiggen er litt korte til voksne i den originale utførelsen . Den gode byssa og plass til hodet i kabinen er kanskje den største fordelen.
Erik E
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2010 16:09

Re: IF eller Marieholm 26?

Inlägg av Erik E »

Tack för alla svar. Att kompromissa är nödvändigt, det också, i någon mån och på något vis. Vi har tidigare haft mest nöje av vårt båtliv, då på två, i mindre båtar. IF lockar med sin enkelhet och sitt låga pris. M26 har en del fördelar, åtminstone ur vår synvinkel. Jag ställde frågan här mest på grund av oro för att bli missnöjd med seglingsegenskaperna.

Hälsningar, Erik Edström
Skriv svar