Kappseglare

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

kristian
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 aug 2011 11:19

Kappseglare

Inlägg av kristian »

Hej.

Jag har kappseglat aktivt i olika entypsklasser under många år och har nu börjat snegla lite på att kappsegla med en IF.
Vad skiljer båtarna? I vissa andra klasser så kan det vara ganska stor skillnad på nya och gamla båtar när det gäller prestanda. Är en båt med tillverkningsnummer under 1000 bättre/sämre än en båt med nummer 3000+?

Vet man redan i dag var SM kommer att gå under 2012?

Finns det några generella "måsten" som man ska göra med båten för att vara konkurrenskraftig, och då menar jag inte botten och segel?

Tack på förhand!

/Kristian
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kappseglare

Inlägg av johan swe-1870 »

IF-båten är en fantastiskt fin båt med ett bra klassförbund. Båtarna finns över hela Skandinavien och brukas till både tävling och annan segling. Roligt att du intresserar dig för den!

Det finns inga kända sklillnader vad avser prestanda mellan gammal respektive nyare båt. Om du läser i mästerskapsresultat finner du att båtar med båda låga och höga segelnummer placerar sig i topp.

Det finns vissa mindre skillnader i utförandet, men de verkar inte ha nån betydelse på båtens prestanda.

I IF-klassen förekommer det också att folk seglar mästerskap i lånad båt med egna segel, vilket är ett bra bevis på att det inte är nån större skillnad mellan olika båtar.

SM 2012 ska gå i Skärhamn, har jag för mig.

Mitt tips är att hitta en båt som är utrustad exakt efter dina önskningar eller att välja en båt som är helt orörd som du själv kan rusta efter dina ideer. Jag valde själv sista alternativet, då de rustade båtar jag tittade på inte var helt rätt utrustade och dessutom fulla med borrhål från tidigare ägares experiment.

Det är egentligen inte jättemycket du behöver göra, men originalblock och linor är förstås mogna för moderna saker. Ett måste är att inrätta båten för modern spinnakersegling, antingen sättning genom förpikslucka eller rufflucka. De flesta, men inte alla, tycker att genuan ska skotas från rufftaket.

Var finns du i landet?

Här finns säkert fler som kommer att svara med sina argument och åsikter.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar