Uppgradering?

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Gelang
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 nov 2008 00:45

Uppgradering?

Inlägg av Gelang »

Köpte en IF model -76 i somras och är jättenöjd. Nu vill jag göra den ännu finare, vårens projekt är att få upp finishen på skrovsidor och botten, men efter det är jag inte säker. Kan någon ge mig ett exempel på ett prioriterat "uppgraderingsprogram" som jag kan använda för att efterhand få västkustens finaste IF? Sönerna kappseglar, och målet är att de skall kunna låna pappas IF och vinna några av klubbens torsdagsseglingar om något år... ;=) 8)
Per
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Uppgradering?

Inlägg av FredrikH »

När vi köpte vår båt, prioriterade jag allt som hade med seglingsegenskaper att göra. Högsta prioritet var att få ordning på köl och roder. Detta var nästan helt gratis, Det var bara att ta ett sandpapper och våtslipa undervattenskroppen tills den blänkte. Alla skavanker spacklades och slipades (viktigt att inte glömma undersidan av kölen, det är ju den som tar mest stryk när man navigerar fel...).

Nummer två på listan var att få iordning riggen. Kolla alla beslag, fixa så att mastlutning blir rätt osv. Fall som töjer sig, eller annat som inte fungerar som det skall, kan man uppgradera eftersom beroende på hur mycket man stör sig på det.

För att få upp finishen på friborden (ganska lågt prioriterat), satte jag en skumgummitrissa på borrmaskinen och polerade med autosol. Detta gör underverk på en gammal båt!

För att få fason på insidan av båten råder jag att utrusta kölsvinet med ett par lådor bärs, så är den saken ur världen!

Skall du kappsegla och vinna torsdagsseglingarna, har jag två tips: 1: Träna. Mycket. IF-seglarna är bättre än vad somliga tror... :cry: 2: Gör dig av med allt skräp inne i båten. Rensa den helt och lägg därefter bara tillbaka det som behövs enligt klassreglerna. Många kan nog lätta båten på mer än 100kg genom att göra detta...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Uppgradering?

Inlägg av maja »

Ja, om det bara vore 100 kg. jag tror att en icke länsad semesterutrustning (inklusive bärs och sånt) mycket väl kan uppgå till det dubbla eller t.o.m. mer.

Skillanden mellan en kappseglingsbåt och en vanlig sådan är att man har ordning på botten, rigg, segel och vikt. För vanliga kvällsseglingar behöver nog inte seglena vara splitter nya, men de ska ändå var fräscha och ha formen kvar.

Jag idkade litet kappseglinggkola på våra kvälsseglingar på Lagunen. Jag hade två mycket seglingspigga men ganska orutinerade damer som gastar. Vi höll sånär på att vinna cupen. Sista seglingen avgjorde (tyvärr till konkurrentens fördel (en Cumulus).

De kvinnliga delen av besättningen impade stort på alla de manliga besserwissrarna i klubben... :-) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar