OIF-snack

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Kristian, SWE 3083
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 jan 2008 09:43

OIF-snack

Inlägg av Kristian, SWE 3083 »

Årets kappseglingssäsong har startat och första kappseglingen var som vanligt Lidingö Runt. Far och son Skoglund vann, vilket inte var helt oväntat. Mer överraskande var kanske Ulrika Bys andraplats. Ulrika var väldigt nöjd efteråt och sällan har väl den gamla Roy Keane-devisen ”det bästa med att vinna är att se de andra förlora” varit så passande (i alla fall om man läser den här bloggen):
http://padjam258.blogspot.com/2008/05/v ... eling.html
Rapporterna från banan skvallrade om lite nyckfulla vindar växlande i både styrka och riktning. Eller också var det bara bortförklaringar från mina rapportörer.

I helgen är det Ornö Runt och det skall bli spännande att se om det kommer att blåsa något i det vackra vädret som förväntas. Efter seglingen är det som vanligt gemytlig After Sail med mat och dryck. I år har Tyresö Båtklubb lyckats dra ihop ett digert prisbord så för tursamma deltagare kommer tävlingen definitivt att gå med vinst. Förra året var det jag som hade hand om matutskänkningen och det är märkligt hur gratis mat och dryck (arrangörerna bjuder på After-sailen) får fram snålvattnet även på seglare med båtar i de övre prisklasserna….. När folk dessutom på allvar klagar på att den gratis korven är lite bränd och det fria vinet är av fel sort, då inser man att vi lever i ett rikt land utan större bekymmer. I år nöjer jag mig med att försöka sköta sekretariatet.

Årets SM kommer nog att bli riktigt trevligt. Dalarö Båtklubb är väldigt ambitiösa, kunniga och försöket med direktdömning på banan skall bli spännande. Just protestförhandlingar i efterhand är en av seglingens tristaste baksidor tycker jag själv. Det är lite som i cykel där alla väntar på att man kissat i kopp innan man vågar jubla. Själv bokade jag tidigt upp en sjörättsjurist i besättningen utifall att vi skulle hamna i klammeri med någon rödflaggande båt, men med direktdömningen så var det kanske en onödig åtgärd. Som tur är får vi säkerligen nytta av hans sångkunskaper på regattamiddagen så hans plats ombord är ändå väl motiverad. Vi glada amatörer (”korpseglare”?) som inte kommer att ha med toppen att göra i seglingarna skall i alla fall göra vårt bästa för att vinna regattamiddagen och se till att trycket är högt i hamnen på kvällen.

Innan SM är det dock generalrepetition i form av Vikingaregattan med DM. Pga att jag själv då är i Österrike för ett annat, mindre viktigt, idrottsevenemang så kommer inte jag att vara med men det verkar bli en hel del IF-båtar på startlinjen om jag tolkar snacket på bryggorna rätt. För egen del hoppas jag i alla fall att få båten utrustad och inmätt innan SM. Det där med att hitta mätmän med tid över är ungefär som att hitta billiga biljetter med SJ till Göteborg, i princip omöjligt. Någon träning inför SM kommer det knappast att bli för ”Bebben” med besättning, men det är väl det som ett ”Tune up-race” är till för? Å andra sidan så blir förhoppningarna på resultat klart mindre utan träning och som goda svenskar är vi bäst om vi får slå ur underläge. Min personliga förhoppning är att få många lotter så att vi vinner genuan.
html
Senast redigerad av 1 Kristian, SWE 3083, redigerad totalt 1 gånger.
David SWE 2295
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 dec 2006 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av David SWE 2295 »

Jag är svårt avundsjuk på dem som nu seglar Ornö runt! Jag har precis fått en telefonrapport som berättar om värme och sol. Vinden kom till starten bara minuter innan skotten och ökar nu eftersom. Det sista innebär nog att IF-båtarna, som startar bland de första, får svårt att hävda sig i totalen då de större båtarna kommer att få segla i allt starkare vind. Skulle de ändå placera sig högt så har de gjort det riktigt bra!

After-sailen som Tyresö BK fixar på ön kommer nog inte att gå av för hackor. Sol, sår i händerna och en kall öl, mmm!

Själv så flyttar jag i morgon och ägnar den fina helgen åt att packa och bära. Kul...
Kristian, SWE 3083
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 jan 2008 09:43

Inlägg av Kristian, SWE 3083 »

Ornö Runt blev en seglats i lättvind. Bleke rådde länge på morgonen men fem minuter innan första varningsskottet så började det blåsa lite smått så starten kunde gå iväg planenligt. Efter en hektisk timme med alla starter som skulle skjutas iväg så kunde vi i arrangörsstaben ta det lite lugnt och äta den väl förtjänta funktionärslunchen. Då siktades den första IF-båten, men från fel håll. Det var Apelsinen som hade brutit. En ny bottenfärg som skulle skona miljön gav dålig psykosocial arbetsmiljö ombord istället pga en botten som såg ut att vara behäftad med svartlera: Detta gjorde att de inte direkt hade någon framskjuten placering i fältet. Lite förvånande ändå att de gav tappt eftersom halvtaskiga förutsättningar och medelmåttiga sportsliga resultat bör vara något som rorsman i Apelsinen inte bör vara helt obekant med (Hammarbyare som han är… :twisted: ) Som gammal köseglare som är någorlunda van vid att stänga grinden efter mig i mål så kan jag konstatera att om jag hade givit upp varje gång jag låg dåligt till så hade jag ännu inte slutfört en enda kappsegling.

Först i mål av IF:arna var 1767 Mats Bengtsson i She som kan bli en riktig dark horse inför SM på hans hemmaplan. Tvåa i mål var Fredrik Thörn från arrangörsklubben som så smått börjar vässa SM-formen. Så dags hade sekretariatets kommunikation havererat eftersom jag i min iver att samla in målgångskorten lyckades plurra och dra med sekretariatstelefonen i djupet. Så de som försökt ringa sekretariatet för Ornö Runt igår har möjligen fått svar från en och annan abborre eller giftgrönalg (eller vad som nu lever runt Ornö). Trea var Lasse Andersson/Bertil Norberg i Bertils komfortabla IF (som nog kunnat försörja Ornö med elström, läs Bertils utmärkta artiklar om det i gamla Medvind). All heder dock till Bertil som ställer upp utan att skala båten ren utan låter familjebåtskänslan vara kvar. Det är segling i min stil det. Skoglunds seglade sin Passad och blev distanserade av två IF:ar i LYS-total så man kan ju undra om det verkligen var någon god idé att låta lill-båten ligga hemma. Fullständiga resultat finns redan på:
www.ornorunt.se

Man kan inte anklaga Tyresö BK för att snåla. Mat, dryck och ett gediget prisbord väntade de deltagare som inte drabbats av nutidsstressen utan som ansåg sig ha tid att ligga kvar i Kolnäsviken på kvällen. Den något förfriskade Express-seglare som vann en spirbom modell Volvo Ocean Race från Benn’s, var nog den som hade mest blandade känslor inför sin dyrbara vinst. På kvällen grillades det och humöret var på topp. Vad jag ständigt förvånas över är att det är så få kvinnor som kappseglar. IF-klassen hade som vanligt stor kvinnlig representation, men varför är det så få i andra båtar?

Nu laddar vi om för Vikingarnas med DM 14 juni!
Användarvisningsbild
Tiina
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2008 22:16

Inlägg av Tiina »

Det var skoj!

Vinden kom som på beställning för IFbåtar och startlinjen gav gått om utrymme att starta lugnt. Vi gjorde en kryss med långa slag och bottennavigering till rundningsbojen. Klasserna bakom oss hann inte riktigt i kapp så vi fick ganska väl välja vår egen väg.

En stundtals brant och lång spinnackergång på Ornös baksida kändes bra fast många av de 180 startande båtar kom ikapp oss då. IF2828 gjorde åtskilliga försök att komma om oss i lovart. När magen började kurra funderade jag och Marie om vi skulle smygäta i ruffen. Men plockade dock fram pajbitarna och då var det dags att kriga om lovartsplatsen igen.

Vid rundningen av Södra Ornö kunde vi gippa och fortsätta att hålla spinackern. IF2828 lyckades vid ett obevakat ögönblick ta innerplatsen och ledningen en stund. Men vi redde ut det hela och var faktiskt ikapp ledande båt med Matte Bengtsson. Han måste ha hamnat helt i bleke en längre stund.

Vi kom i mål som tvåa och var helnöjda. Matte Bengtsson vann. Trea kom maken Lasse i Bertils båt med Bertil och Malin (en nyförvärvad gast som hade dansat hela natten på studentskiva men stormtrivdes med kappsegling). Kjell Holmstedter IF2828 blev fyra och Lennart Axelman IF1759 femma.

Kul grej med kvällens After Sail och prisutdelning. Det var inte dåligt att alla rorsmän hade chansen att bli ägare till en GPS-plotter eller Rod-kick eller spinackerbom.

Ett stort Tack till arrangörerna från Tiina på IF1653 Vitamin
David SWE 2295
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 dec 2006 18:45
Ort: Stockholm

Träning inför SM- en kontaktannons

Inlägg av David SWE 2295 »

Jag har ju inte riktigt lyckats med att jämka seglingssäsongen med mitt liv på land i år. Med en förödande exakthet så har både flytt av bohag och trolig nedkomst av barn lyckats pricka nästan alla tillfällen till träning i samband med kappsegling, dvs de enda tillfällena som vi i Stockholm samlar ett större antal båtar...

Jag och mina gastar hoppas nu på att det finns andra båtar med en vilja att träffas för lite träning en helgdag under slutet av juni eller början av juli. Jag känner till ett par båtar som vill hänga med. För vår del är området runt Vaxholm enklast (Askrikefjärden?) men vi kan tänka oss att röra oss en liten bit också.

Intresserad? Släng in en blänkare här eller kontakta mig direkt (kontaktuppgifter finns på OIFs hemsida).
Kristian, SWE 3083
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 jan 2008 09:43

Inlägg av Kristian, SWE 3083 »

Det finns inte någon som svarar på en kontaktannons (och är öppna med det)....

Men vi är två (kanske tre) jeanskillar på 38 solår som gärna ställer upp. Jag har läst i kvällspressen att man inte skall ses hemma hos någon på första träffen eftersom man då riskerar att få stryk, så jag tycker nog att Baggensfjärden vore en bra, neutral plats att ses på. Då kanske man kan använda några fasta märken som den där kungliga country-cluben som härjar i Saltsjöbaden har lagt ut. Sista helgen i juni?
Användarvisningsbild
Tiina
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2008 22:16

Re: OIF-snack

Inlägg av Tiina »

Lidingö Runt 2010 den 8 maj

Sista anmälningsdag är på måndag den 26 april.

http://www.lss.a.se/
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: OIF-snack

Inlägg av Fredrik »

Hej, tyvärr är sjösättningen på Bullandö försenad så Primula kommer inte i till Lidingö- där sprack min ambitiösa målsättning att segla alla årets seglingar :roll: Visst bottenjobb måste även inväntas något varmare väder.Ornö får det bli istället 8)
Skriv svar