Singel hand kappsegling?

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Singel hand kappsegling?

Inlägg av S1811 »

Hej,

Har funderat på om ngn har tankar på Singel hand IF kappsegling?
If:en är ju väldigt trevlig att segla ensam och min fundering är om någon lurat på Singel hand kappsegling?

Min tanke är att man före start får besluta sig för segel sättning, dvs stor och försegel, spinnaker är inte tillåtet i singel hand.
Sedan får man segla så antingen en distans eller något/några ban race.
D.v.s. man får trimma om men inte slå ut/ta in rev eller byta försegel under racen.

Jag är med i ÅBS och de lockar upp till 100 Lasrar på "Fjåset" dvs vattnet mellan Ålsten och Mälarhöjden på en tisdags segling...

Har svårt att hitta en bättre ersättare till Laser bidén än en IF, dessutom typ samma eller lägre pris...

Detta är inte tänkt som någon ersättare till den vanliga 3 manna seglingen men jag har svårt att få gastar till lite kvälls seglande.

Tanken är att kunna sladda runt lite i glada vänners lag i en riktig båt.
Vill man tillåta fler personer, typ barn, vänner ed i båten men med samma segel begränsning är det ok.

Vad tror ni?

Mikael
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Singel hand kappsegling?

Inlägg av maja »

Enligt RHSS webbsida, så arrangerar den klubben en ensamkappsegling om året. Se http://www5.idrottonline.se/Raa-Helsing ... ppsegling/ för närmare information.

Så vitt jag har hört från andra, så brukar några IF-båtar delta och de brukar också vara framgångsrika... 8)

För övrigt, så förekommer det nog litet varstans hos klubbarna att några seglar ensamma på veckokappseglingarna. På min klubb händer det till och från och jag har sett det även på Lomma. Där var det bl.a. en dam som ställde upp ensam med sin IF, men även större båtar hade ibland bara skepparen ombord.

IF-båten är så lättseglad att man egentligen bara behöver några extra händer för att t.o.m. kunna segla spinnaker utan större problem. Så man behöver inte ha med sig någon som kan. Man kan ta med sig "Kalle på bryggan" eller "Stina från jobbet" och visa hur man sätter upp bommen och gippar en kvart före start.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Singel hand kappsegling?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är en bra idé att singelsegla en IF. Du hanterar den normalt sett rätt bra även ensam ombord.

Det är riktigt att min klubb Råå-Helsingborg Segelsällskap sedan urminnes tider arrangerar ett klubbmästerskap i ensamkappsegling. Det är skoj att ett antal båtar sätter segel och trasslar sig ut ur hamnen med olika metoder. Ensam ombord får du rätt snart upp pulsen och vanligen återvänder du efter seglingen ordentligt våt av svett.

Vi seglar utan spinnaker, men har i övrigt inga synpunkter på segelsättning. Du får alltså mycket väl både reva och ta ner segel eller tvärtom. Spirning av försegel är tillåtet. Seglingen görs enligt SRS. Vi använder SRS-talet utan undanvindssegel. Jag har för mig att vi brukar strunta i shorthanded-talet som kom häromåret. IF-båtarna brukar vara mycket framgångsrika i denna ensamkappsegling.
Senast redigerad av 1 johan swe-1870, redigerad totalt 27 gånger.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Singel hand kappsegling?

Inlägg av maja »

Singelkappsegling innebär ökad risk för kollision, detta för att en enda person inte har ögon i nacken och även måste engagera sig i annat än att hålla uppsikt över de andra båtarna. Så det är bra, som man i RHSS, tillämpar jaktstart. Det hjälper visserligen inte fullt ut om flera båtar har samma eller närliggande respittal, men det blir ändå färre båtar att hålla reda på i starten.

Dessutom menar jag att man kan föreskriva ett litet försegel för att man ska få bättre sikt i lä.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar